:: دوره 17، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 190-183 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزش‌های اخلاقی، هویت اجتماعی و ایدئولوژی اخلاقی با تاکید بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت
مختار میرزایی1، زهرا پورزمانی*1، علی بیات2
1- 1. گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- 2. گروه حسابداری، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
چکیده:   (794 مشاهده)
زمینه: رعایت اصول اخلاقی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها در کنار رعایت قوانین، می‌تواند به افزایش ارزش شرکت و عملکرد مالی مطلوب‌تر منجر گردد. هدف این پژوهش نیز بررسی اثر ارزش‌های اخلاقی، هویت اجتماعی و ایدئولوژی اخلاقی بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت  می‌باشد.
روش: پژوهش حاضر از منظر روش اجرای پژوهش، توصیفی-پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی می‌باشد. جامعه مورد بررسی شامل حسابداران، حسابرسان و مدیران مالی در سال 1399 می‌باشد.  با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد و انتشار آن‌ها نسبت به گردآوری داده‌ها اقدام گردید که تعداد 150 نفر در این پژوهش شرکت کرده و به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند. جهت بررسی پایایی پرسشنامه‌ها از معیار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد و نهایتاً برای تحلیل داده‌ها در قالب 4 فرضیه، از روش معادلات ساختاری SEM و نرم‌افزار Smart PLS بهره برده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که ارزش‌های اخلاقی اثری مثبت بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی دارد. همچنین نتایج حاکی از اثر مثبت هویت اجتماعی بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی می‌باشد. درنهایت نتایج آزمون فرضیه‌ها اثر مثبت آرمان‌گرایی و اثر منفی نسبی‌گرایی بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی را تأیید نمود.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که هویت فردی و جمعی (سازمانی) متشکل از ارزش‌ها و عقاید افراد و نیز جهت‌گیری اخلاقی متناسب با ارزش‌های اخلاقی شرکت، علاوه بر تقویت احساس رضایتمندی و تعهد حرفه‌ای، می‌تواند مسئولیت‌پذیری افراد را نسبت به ذینفعان تحکیم بخشد.
واژه‌های کلیدی: ارزش‌های اخلاقی، ایدئولوژی اخلاقی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، هویت اجتماعی
متن کامل [PDF 519 kb]   (409 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/28 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها