[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 17، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 182-172 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه اخلاق حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی
محمد حاجی محمدی1، هادی پورشافعی*2، مهدی زیرک2، حسین مؤمنی مهمویی2
1- 1. دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران.
2- 2. گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
چکیده:   (990 مشاهده)
زمینه: مدیران مدارس نقش مهمی در پیشبرد اهداف آموزشی نظام­ آموزشی کشور دارند. اخلاق حرفه­ ای مدیران و عملکرد اخلاقی آنان موجب تسهیل فرآیندهای سازمانی و تأثیرات مثبت بر عملکرد نیروی انسانی مدارس م ی­شود. از این رو هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی پرسشنامه اخلاق حرفه ­ای مدیران مدارس ابتدایی است.
روش­: روش پژوهش در بخش کمی توصیفی- پیمایشی و روش تحلیل همبستگی از نوع تحلیل ماتریس واریانس- کوواریانس است. جامعه پژوهش حاضر معلمان مدارس ابتدایی استان خراسان رضوی شهرمشهد می­باشد که با روش نمونه­گیری خوشه ­ای چند مرحله 300 نفر از معلمین انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته اخلاق حرفه ­ای مدیران مدارس ابتدایی بود. داده ­ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته­ ها: پس از تحلیل عاملی به روش تحلیل مؤلفه­ های اصلی و چرخش مؤلفه ­های اصلی، 5 مؤلفه شامل ویژگی­های شخصیتی، مؤلفه ­های سازمانی، بُعد فرهنگی-اجتماعی، تعهد و بُعد سیاسی- اقتصادی شناسایی شد. این 5 عامل اصلی حدود 69 درصد از واریانس­ اخلاق حرفه ­ای مدیران مدارس ابتدایی را با 42 گویه تبیین می­کند.
نتیجه­ گیری: در نتیجه این پژوهش ابزار بررسی اخلاق حرفه ­ای مدیران مدارس ابتدایی مورد اعتباریابی قرار گرفت. ابزار ارائه شده می­تواند به عنوان سنجه­ ای به بررسی وضعیت اخلاق حرفه ­ای مدیران مدارس و چگونگی عملکرد آن­ها و شناسایی و رفع ضعف­های آنان مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: اخلاق، اخلاق حرفه ای، مدیران مدارس
متن کامل [PDF 591 kb]   (529 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/6 | پذیرش: 1400/3/2 | انتشار: 1401/3/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Construction and Validation of a Professional Ethics Questionnaire for Primary School Principals. Ethics in Science and Technology 2022; 17 (1) :172-182
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2593-fa.html

حاجی محمدی محمد، پورشافعی هادی، زیرک مهدی، مؤمنی مهمویی حسین. ساخت و اعتباریابی پرسشنامه اخلاق حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 (1) :172-182

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2593-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645