اخلاق و مسئولیت اجتماعی: ارائه الگوی بومی در شرکتهای معدنی
|
مریم مسعودی1، سنجر سلاجقه*2، محمد جلال کریمی2 |
1- 1. دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، ایران. 2- 2. گروه مدیریت دولتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد کرمان ، ایران. |
|
چکیده: (653 مشاهده) |
زمینه: شرکتها، واکنشهای مختلفی در جهت پاسخگویی به تقاضاهای جدید دارند به گونهای که برخی شرکتها فرهنگ خود را تغییر داده و در نظر گرفتن مسؤولیت اجتماعی شرکتها را به عنوان هستهی اصلی فعالیتهای تجاریشان پذیرفتهاند. هدف از تحقیق حاضر ارائه الگوی بومی اخلاق و مسئولیت پذیری اجتماعی در شرکت معدنی- صنعتی گل گهر سیرجان بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی و طرح پژوهش همبستگی است. جامعه آماری تحقیق خبرگان آگاه به موضوع و مدیران شرکتهای معدنی و صنعتی گل گهر میباشد. جهت شناسایی خبرگان از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شده است و حجم نمونه خبرگان در مجموع 44 نفر تعیین شده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار پی آل اس استفاده شد.
یافته: نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشاندهنده اثر مثبت و معنادار عوامل مرتبط با مسئولیت اجتماعی بر مسئولیت اجتماعی است. براساس نتایج موانع مسئولیت اجتماعی بر مسئولیت اجتماعی اثر منفی و معنادار دارد. براساس یافتههای تحقیق وضعیت مسئولیت اجتماعی در جامعه مورد مطالعه در سطح مطلوب (بالاتر از حد متوسط مورد سنجش) قرار گرفته است.
نتیجه گیری: در زمینه مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی، برنامههای اجرایی در خصوص اخلاق نسبت به سازمانها و شرکتها از قبیل شرکتهای معدنی و صنعتی در اولویت قرار دارد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، مسئولیت اجتماعی، شرکتهای معدنی |
|
متن کامل [PDF 679 kb]
(295 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/1/5 | پذیرش: 1400/3/6 | انتشار: 1401/3/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|