تحلیل رابطه بین هوش اخلاقی و تاب آوری دانشجویان با میانجیگری سرسختی روانشناختی
|
ساناز روشن زهی1، ناصر ناستی زایی*2 |
1- 1. گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران 2- 2. گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران |
|
چکیده: (1058 مشاهده) |
زمینه: دانشجویان برای مقابله با استرسهای تحصیلی و پیامدهای غیراخلاقی آن از جمله تقلب باید تاب آوری تحصیلی، سرسختی روانشناختی و هوش اخلاقی لازم را داشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و تاب آوری دانشجویان با نقش میانجی سرسختی روانشناختی انجام گرفت.
روش: روش پژوهش توصیفی–همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان زاهدان در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان آنها تعداد 308 دانشجو به شیوه نمونهگیری تصادفی– طبقهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه هوش اخلاقی، تاب آوری و سرسختی روانشناختی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با کمک نرمافزارهای اس پی اس اس و لیزرل استفاده شد.
یافتهها: رابطه هوش اخلاقی با تاب آوری و سرسختی روانشناختی دانشجویان و رابطه سرسختی روانشناختی با تاب آوری دانشجویان مثبت و معنادار بود. همچنین هوش اخلاقی با تاب آوری دانشجویان هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم از طریق سرسختی روانشناختی رابطه مثبت و معنادار داشت.
نتیجهگیری: دانشجویانی که هوش اخلاقی بالاتری دارند در برخورد با مسائل و مشکلات تحصیلی سرسختی روانشناختی بهتری را بروز میدهند و این سرسختی روانشناختی هم به نوبه خود باعث افزایش تاب آوری آنان در فرآیند تحصیل میشود.
|
|
واژههای کلیدی: هوش اخلاقی، تاب آوری، سرسختی روانشناختی، دانشجویان |
|
متن کامل [PDF 505 kb]
(639 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/1/6 | پذیرش: 1400/3/2 | انتشار: 1401/3/26
|
|
|
|