:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 154-146 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی برندسازی اخلاقی- اسلامی برای ورود به بازارهای بین المللی در کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی
فتانه مقیمی1، سید محمود شبگو منصف*2، کامبیز شاهرودی2، نرگس دل افروز2
1- گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2- گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
چکیده:   (732 مشاهده)
زمینه: رعایت اخلاق در برندسازی به رویکرد برنده-برنده به کار می­رود. این امر در فرهنگ اسلامی بیش از پیش اهمیت دارد. پس هدف از این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر برند سازی اخلاقی- اسلامی برای ورود به بازارهای بین­المللی در کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع­غذایی می باشد.
روش: تحقیق در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. بخش کیفی مبتنی­بر تئوری داده­بنیاد بود جامعه­آماری، خبرگان، متخصصان و اساتید در زمینه بازاریابی بود که 14 نفر به روش گلوله برفی انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه­های عمیق نیمه­ساختاریافته اطلاعات جمع آوری شد. داده­های­کیفی با روش­کدگذاری باز و محوری مورد تحلیل قرار گرفت. در مرحله کمی، روش توصیفی همبستگی بود.  از جامعه مدیران و کارشناسان بازاریابی کسب و کار کوچک و متوسط صنایع غذایی کشور نمونه ای به تعداد 364  نفر به روش نمونه گیری خوشه­ای انتخاب شد. ابزار پرسشنامه محقق­ساخته بود و برای تحلیل داده­های کمی از تحلیل­عاملی­تأییدی، معادلات­ساختاری و نرم­افزارهای SPSS22 و  Amos22 استفاده گردید.
یافته ها: تحلیل داده­های کیفی نشان داد که سه مؤلفه اصلی و پانزده زیر مؤلفه و پنجاه و یک شاخص مقوله برندسازی اخلاقی-اسلامی را تشکیل می­دهد. همچنین عوامل مؤثر بر برندسازی اخلاقی-اسلامی در 6 مولفه و بیست ویک زیر مؤلفه دسته­بندی شدند . نتایج تحلیل کمی نشان داد که مدل تحقیق از نظر شاخص­های معناداری و برازش مورد تائید است.
نتیجه ­گیری: از مهم­ترین عوامل مؤثر بر برندسازی اخلاقی- اسلامی می توان به سیستم ارزشهای­اخلاقی و سبک­زندگی، خودپنداره، دامنه کاربرد، میزان تقاضا، انگاره اشاره کرد که طبق این تحقیق  سیستم ارزشهای­اخلاقی و سبک­زندگی مؤثرترین عوامل در برندسازی اخلاقی- اسلامی هستند.
واژه‌های کلیدی: برندسازی اخلاقی- اسلامی، بازارهای بین المللی، کسب و کارهای کوچک
متن کامل [PDF 473 kb]   (353 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/24 | پذیرش: 1398/8/26 | انتشار: 1400/12/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها