الگوی برندسازی اخلاقی- اسلامی برای ورود به بازارهای بین المللی در کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی
|
فتانه مقیمی1، سید محمود شبگو منصف*2، کامبیز شاهرودی2، نرگس دل افروز2 |
1- گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران 2- گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. |
|
چکیده: (732 مشاهده) |
زمینه: رعایت اخلاق در برندسازی به رویکرد برنده-برنده به کار میرود. این امر در فرهنگ اسلامی بیش از پیش اهمیت دارد. پس هدف از این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر برند سازی اخلاقی- اسلامی برای ورود به بازارهای بینالمللی در کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایعغذایی می باشد.
روش: تحقیق در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. بخش کیفی مبتنیبر تئوری دادهبنیاد بود جامعهآماری، خبرگان، متخصصان و اساتید در زمینه بازاریابی بود که 14 نفر به روش گلوله برفی انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته اطلاعات جمع آوری شد. دادههایکیفی با روشکدگذاری باز و محوری مورد تحلیل قرار گرفت. در مرحله کمی، روش توصیفی – همبستگی بود. از جامعه مدیران و کارشناسان بازاریابی کسب و کار کوچک و متوسط صنایع غذایی کشور نمونه ای به تعداد 364 نفر به روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شد. ابزار پرسشنامه محققساخته بود و برای تحلیل دادههای کمی از تحلیلعاملیتأییدی، معادلاتساختاری و نرمافزارهای SPSS22 و Amos22 استفاده گردید.
یافته ها: تحلیل دادههای کیفی نشان داد که سه مؤلفه اصلی و پانزده زیر مؤلفه و پنجاه و یک شاخص مقوله برندسازی اخلاقی-اسلامی را تشکیل میدهد. همچنین عوامل مؤثر بر برندسازی اخلاقی-اسلامی در 6 مولفه و بیست ویک زیر مؤلفه دستهبندی شدند . نتایج تحلیل کمی نشان داد که مدل تحقیق از نظر شاخصهای معناداری و برازش مورد تائید است.
نتیجه گیری: از مهمترین عوامل مؤثر بر برندسازی اخلاقی- اسلامی می توان به سیستم ارزشهایاخلاقی و سبکزندگی، خودپنداره، دامنه کاربرد، میزان تقاضا، انگاره اشاره کرد که طبق این تحقیق سیستم ارزشهایاخلاقی و سبکزندگی مؤثرترین عوامل در برندسازی اخلاقی- اسلامی هستند. |
|
واژههای کلیدی: برندسازی اخلاقی- اسلامی، بازارهای بین المللی، کسب و کارهای کوچک |
|
متن کامل [PDF 473 kb]
(353 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/24 | پذیرش: 1398/8/26 | انتشار: 1400/12/10
|
|
|
|