گسترش اخلاق در آموزش عالی از طریق ساخت ابزار و سنجش بی عدالتی در آموزش الکترونیکی
|
فرهاد شفیع پور مطلق*1، محمد آتشک2، زهرا بابایی3 |
1- 1. گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات، محلات، ایران ، shafiepour@iaumahallat.ac.ir 2- 2. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایران 3- 3. گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران. |
|
چکیده: (753 مشاهده) |
زمینه: آموزش الکترونیکی، علیرغم گسترش و فواید فراوان، منجر به ایجاد شکاف دیجیتالی و به تبع آن، بیعدالتی آموزشی شده است از اینرو هدف تحقیق حاضر، ساخت ابزار و سنجش بیعدالتی در آموزش الکترونیکی است.
روش: روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است که جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه دانشجویان واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی است و شیوه نمونه گیری، طبقه ای متناسب با حجم بوده که بر اساس فرمول کوکران تعداد 302 نفر به طور تصادفی برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته ابعاد و مؤلفه های بیعدالتی در آموزش الکترونیکی است که از روایی محتوایی برخوردار بوده و ضریب اعتبار آن بر اساس آلفای کرونباخ برابر 94/0 بدست آمده است و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین) و استنباطی (تحلیل عاملی و آزمون t) استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد، ابعاد ابزار سنجش بیعدالتی در آموزش الکترونیکی شامل توزیع نامناسب امکانات سخت افزاری، توزیع نامناسب امکانات نرم افزاری، تواناییهای ناهمسان دانشجویان، اجرای ضعیف قوانین و مقررات مرتبط با تخلفات علمی و پژوهشی، عدم امکان اجرای مناسب برنامههای آموزشی و درسی الکترونیکی در تمامی دروس و رشتهها و عدم امکان ارزشیابی الکترونیکی مناسب در تمامی دروس و رشتهها است که این ابعاد 82 درصد از درصد واریانس ابزار را تبیین می کند و میزان بیعدالتی در آموزش الکترونیکی در جامعه مورد مطالعه (57/3)، بیشتر از میانگین نظری (3) است.
نتیجه گیری: از طریق توزیع عادلانه امکانات سخت و نرم افزاری، ارتقاء تواناییهای دانشجویان، رعایت اخلاق علمی و پژوهشی، توسعه امکان اجرا و ارزشیابی برنامههای آموزشی و درسی در تمامی رشتهها، میتوان به گسترش اخلاق در آموزش عالی یاری رساند. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق در آموزش عالی، بی عدالتی، آموزش الکترونیکی، سنجش آموزشی |
|
متن کامل [PDF 379 kb]
(410 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/10/2 | پذیرش: 1398/12/3 | انتشار: 1400/12/10
|
|
|
|