:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 165-155 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی اخلاق‌مداری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی با رویکرد توسعه پایدار
ناجی رئوفی مرام1، قنبر امیر نژآد*2، فواد مکوندی3، وحید چناری3
1- 1. دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2- 2. گروه مدیریت دولتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، gh.amirnejad13@gmail.com
3- 3. گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
چکیده:   (345 مشاهده)
زمینه: به عنوان یک الزام در دهه­های اخیر، در تدوین استراتژی­های مسئولیت‌‌های اخلاقی، می­بایست توسعه پایدار نیز لحاظ گردد. از این رو، هدف از این پژوهش طراحی الگوی اخلاق‌مداری و مسئولیت اجتماعی با رویکرد توسعه پایدار می­باشد.
روش:  پژوهش حاضرکاربردی و از نظر­روش آمیخته می­باشد. در مرحله کیفی که با رویکرد داده­بنیاد شکل­گرفت جامعه­آماری شامل خبرگان دانشگاهی و مدیرانی است آشنا با مولفه های اخلاق و مسئولیت اجتماعی، می‌باشد. تعداد 40 نفر از آنها به صورت هدفمند و گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه بود. روش تحلیل داده‌ها روش های سه گانه کدگذاری بود. در مرحله کمی جامعه آماری شامل کلیه کارکنان­سازمان­بنادر و دریانوردی می‌باشد. تعداد 166 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی­طبقه‌ای از بین کلیه کارکنان انتخاب گردید. برای گردآوری­داده­های از پرسش­نامه محقق­ساخته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از مدل ساختاری تحلیل مسیر با نرم افزارهای SPSS و SMART PLS استفاده شد.
یافته­ها:  در بخش کیفی از میان 155 مفهوم 24کد­محوری شناسایی و مدلی شامل شرایط­علی، شرایط­زمینه­ای، مداخله­گرها، راهبردها و پیامدها حاصل شد. همچنین نتایج در بخش کمی نشان­داد که مداخله­گرها بر راهبردها(۲۷/۰- = β، ۵۶/۵ =t) اثر منفی و معناداری دارد. همچنین شرایط علی بر راهبردها(۶۱/۰ = β، ۳۶/۱۳ =t) اثر مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین شرایط زمینه­ای بر راهبردها(۶۵/۰ = β، ۵۸/۱۱ =t) اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین راهبردها بر پیامدها(۹۸/۰ = β، ۳۱/۳۵۴ =t، 00/۰p=) اثر مثبت و معناداری دارد.
نتیجه­گیری: اخلاق و رویکردهای اخلاقی جزء لاینفک­نظام‌های مدیریتی­نوین می‌باشد. امروزه تفاوتی نمی‌کند که در مورد سازمانی‌های خدماتی صحبت می‌کنیم یا تولیدی؛ در همه حالات این انتظار وجود دارد که مدیران سازمان‌ها با نگاهی اخلاق‌مدارانه و اتخاذ رویکردهای برد-برد در قبال جامعه، به سمت توسعه­پایدار حرکت کنند.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق‌مداری سازمانی، مسئولیت اجتماعی، توسعه پایدار، سازمان بنادر و دریانوردی
متن کامل [PDF 994 kb]   (306 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/25 | پذیرش: 1399/12/24 | انتشار: 1400/12/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها