:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 132-127 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد رفتاری مصرف آگاهانه به عنوان الگویی متناسب با مصرف اخلاقی در جامعه
محمد صادق قربانیان گزافرودی1، بهرام خیری*2، حسن اسماعیل پور1، منصوره علیقلی3
1- گروه مدیریت بازرگانی،واحد تهران مرکز،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2- قربانیان گزافرودی ، Bahram_kheiri@yahoo.com
3- اسماعیل پور
چکیده:   (1057 مشاهده)
زمینه: مصرف آگاهانه یکی از الگوهایی است که در راستای تحقق مصرف اخلاقی در جامعه قابل طرح می باشد. هدف از تحقیق حاضر شناسایی ابعاد رفتاری مصرف آگاهانه به عنوان الگویی متناسب با مصرف اخلاقی در جامعه می باشد.
روش: تحقیق حاضر مبتنی بر سنت تحقیقات کیفی و به روش نظریه زمینه ای انجام شده است. جامعه تحقیق اساتید دانشگاه و پژوهشگران حوزه رفتار مصرف کننده می باشند که از میان آنان 22 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار مصاحبه عمیق استفاده شده و مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرده اند. برای تحلیل داده ها از روش کدگذاری باز، انتخابی و محوری استفاده شده است.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهند ابعاد رفتاری مصرف آگاهانه شامل مطابقت رفتار فرد با ارزش ها و اصول اخلاقی، پرهیز از رفتارمصرف نمایشی، میانه روی در مصرف، پرهیز از مصارف زیان آور، پرهیز از رفتار مصرف تکراری، پرهیز از رفتار مصرف اکتساب جویانه، مطابقت رفتار خرید با توان مالی خانواده، خودداری از خریدهای ناشی از چشم و هم چشمی، تمرکز بر خریدهای ضروری، مصرف محصولات دوستدار محیط زیست و دوراندازی مسئولانه کالاها می باشد.
نتیجه گیری: تحقیق حاضر ابعاد رفتاری مصرف آگاهانه را به عنوان رویکردی همسو با مصرف اخلاقی در جامعه شناسایی نموده است؛ نتایج تحقیق می تواند برای شناسایی، برنامه ریزی و ارائه راهکارهای مرتبط با ترغیب مصرف کنندگان به مصرف آگاهانه مورد توجه محققین، شرکت ها، دولت و سازمان های سیاست گذار عمومی قرار بگیرد.
واژه‌های کلیدی: رفتار آگاهانه، مصرف آگاهانه، مصرف اخلاقی
متن کامل [PDF 318 kb]   (350 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/1 | پذیرش: 1398/12/2 | انتشار: 1400/12/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها