ارائه مدل پارادایمی نهادینه سازی اخلاق حرفه ای در اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی
|
سعید حبیبی1، مهدی سلیمی*2، سید حسن حسینی3 |
1- 1. گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان). 2- 2. گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان ، m.salimi@spr.ui.ac.ir 3- 3. گروه مدیریت، دانشگاه افسری امام علی (ع). |
|
چکیده: (849 مشاهده) |
زمینه: هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل پارادایمی نهادینه سازی اخلاق حرفه ای در اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بود.
روش: روش تحقیق در پژوهش حاضر، کیفی و با استفاده از رویکرد نظام مند نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین می باشد. جامعه آماری اساتید و خبرگان دانشگاهی در حوزه اخلاق حرفه ای بودند که نمونه گیری پژوهش به روش هدفمند از نوع گلوله برفی می باشد. ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ اعتبار مصاحبه ها از دو روش ﻟﯿﻨﮑﻠﻦ و ﮔﻮﺑﺎ و همچنین شاخص پایایی بازآزمون بین کدگذاری ها در دو فاصله زمانی استفاده شد.
یافته ها: مفاهیم شناسایی شده در قالب شش مقوله اصلی 1. شرایط علی (عوامل شخصیتی، عوامل فردی، عوامل علمی (دانشی) و عوامل اخلاقی)؛ 2. مقوله مرکزی (نهادینه سازی اخلاق حرفه ای)؛ 3. راهبردها (کیفی سازی ارتقاء، نظارت و کنترل بهینه، و فرآیند جذب)؛ 4. عوامل زمینه ای (ارتباط موثر، ویژگی های انگیزشی، تخصص گرایی، و ارزشیابی عادلانه)؛ 5. عوامل مداخله گر (عوامل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی)؛ و 6. پیامدها (جلب اعتماد و احترام، تسری اخلاق، عملکرد بهینه، و ایجاد فرهنگ رقابت مثبت) دسته بندی و از ارتباط آنها مدل پارادایمی پژوهش ایجاد شد.
نتیجه گیری: توجه به مضامین ارائه شده و پیاده سازی آنها می تواند موجب پیامدهای مثبتی از جمله عملکرد بهینه اعضای هیأت علمی، تسری اخلاق در دانشکده های علوم ورزشی، جلب اعتماد متقابل بین دانشجویان و اساتید، و نهایتا ایجاد فرهنگ رقابت در فضایی مثبت و اخلاقی گردد. |
|
واژههای کلیدی: پارادایم، اخلاق حرفه ای، نهادینه سازی، تربیت بدنی، آموزش عالی |
|
متن کامل [PDF 473 kb]
(526 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/10/2 | پذیرش: 1398/12/3 | انتشار: 1400/12/10
|
|
|
|