نقش واسطهای فاصله روان شناختی در رابطه بین هویت اخلاقی و هویت معنوی با همدلی
|
نادیا بابادی عکاشه1، حمزه میرزایی1، محمد مهدی شیرزادی*2، سمیرا راهپیما1 |
1- گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، بروجن، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، بروجن، ایران ، mshirzadi1367@gmail.com |
|
چکیده: (761 مشاهده) |
زمینه: از عوامل مؤثر بر افزایش کیفیت تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای خاص، رفتارهای همدلانه آموزشدهندگان است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای فاصله روانشناختی در رابطه بین هویت اخلاقی و هویت معنوی با همدلی انجام شده است.
روش: مطالعۀ حاضر توصیفی- همبستگی است، که از جامعۀ کارکنان آموزش کودکان استثنایی استان چهارمحال و بختیاری، 191 کارمند با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه همدلی، هویت اخلاقی، هویت معنوی و فاصله روانشناختی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارAMOS انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، مدل این پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به یافتهها، فاصله روانشناختی نقش واسطهای در رابطه هویت اخلاقی و هویت معنوی با همدلی داشت. به این معنا که با افزایش هویت اخلاقی و هویت معنوی، فاصله روانشناختی کاهش یافته و از این طریق، همدلی افزایش یافته است.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر با ارائه الگویی از همدلی نشان داد که هویت اخلاقی و هویت معنوی از طریق فاصله روانشناختی، رفتارهای همدلانه را تحت تأثیر قرار میدهد. بر این اساس، میتوان با فراهم آوردن زمینه کاهش باورهای عدم رعایت حریم اخلاقی و جهتگیری غلبه اجتماعی، آنان را در جهت رفتارهای نوعدوستانه و همدلانه، سوق داد. |
|
واژههای کلیدی: فاصله روان شناختی، همدلی، هویت اخلاقی، هویت معنوی |
|
متن کامل [PDF 505 kb]
(442 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/9/10 | پذیرش: 1398/11/15 | انتشار: 1400/12/10
|
|
|
|