:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 35-29 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش مؤلفه‌های هویت اخلاقی و ناگویی هیجانی در سازگاری اجتماعی
فهیمه محمدپور1، عبدالعزیز افلاک‌سیر*1
1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (1377 مشاهده)
زمینه: سازگاری در دانشگاه، بر تمام ابعاد زندگی دانشجویان اثر می‌گذارد و موجب ارتقا عملکرد عمومی، موفقیت تحصیلی و سلامت جسمی و روانی می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین نقش مؤلفه‌های هویت اخلاقی و ناگویی هیجانی در سازگاری اجتماعی در دانشجویان دختر ساکن خوابگاه انجام شد.
روش: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی  است. جامعه آماری دانشجویان دختر دانشگاه شیراز که ساکن خوابگاه در سال تحصیلی 96-97 بود که از میان آنها 243 نفر با روش نمونه‌گیری دردسترس ، به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا، مقیاس هویت اخلاقی و پرسشنامه ناگویی هیجانی جمع‌آوری شد. داده ها در نرم افزار آماری SPSS-19 با استفاده از روش های آماری توصیفی و آزمون آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: سازگاری اجتماعی با هویت اخلاقی به میزان 32/0 همبستگی داشت، همچنین همبستگی آن با ناگویی هیجانی، 43/0- بود هر دو متغیر و زیرمقیاس‌های آن‌ها با سازگاری اجتماعی رابطه معناداری در سطح 001/0 P< داشتند. همچنین هویت اخلاقی 17/0 از واریانس سازگاری اجتماعی را در جمعیت نمونه نشان داد و ناگویی هیجانی نیز 18/0 از واریانس آن را تبیین کرد.
نتیجه‌گیری: مطالعه نشان داد هویت اخلاقی و ناگویی هیجانی در سازگاری اجتماعی دختران دانشجوی ساکن خوابگاه نقش مهمی داشتند و به طور معناداری سازگاری اجتماعی را پیش‌بینی می‌کنند.
واژه‌های کلیدی: هویت اخلاقی، ناگویی هیجانی، سازگاری اجتماعی، دانشجویان خوابگاهی
متن کامل [PDF 394 kb]   (787 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/10 | پذیرش: 1398/11/9 | انتشار: 1400/12/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها