تحلیل رابطه جو اخلاقی با عوامل موثر درترومای انسانی
|
ناهید گلچی، مسعود قربان حسینی1، زین العابدین امینی سابق، امیر حسین محمدداودی |
|
|
چکیده: (974 مشاهده) |
زمینه: وجود اخلاق در بانکها می تواند بسترساز ارتقاء سطح عملکرد منابع انسانی نظام بانکی باشد و نبود آن موجب تقویت عوامل لطمه زننده به عملکرد منابع انسانی شود . هدف از این پژوهش بررسی رابطه انواع جواخلاقی بر عوامل ترومازای منابع انسانی بانکها و موسسات مالی است.
روش : روش تحقیق آمیخته بود. دربخش کیفی از تحلیل تم استفاده شد. جامعه آماری کارکنان رسمی بانکهای ایران و نمونه آماری11 نفراز خبرگان بانکی بودند که بصورت غیر تصادفی و هدفمند انتخاب شدند. ابزار مصاحبه و پرسشنامه نیمه ساختار یافته بود. از روش دلفی برای تحلیل داده ها استفاده شد . بخش کمی از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری کارکنان بانکها و نمونه 384 نفر بودند که بصورت تصادفی انتخاب شد. ابزار پرسشنامه محقق ساخته بود و از روش تحلیل مسیر برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها: در بخش کیفی 18شاخص برای سنجش 5 نوع جو اخلاقی و 9 شاخص برای 3 نوع عامل موثر بر ترومای انسانی شناسایی شد. در بخش کمی جو ابزاری اثر مثبت و معنی دار و جو حرفه گرایی ، مقرراتی ، مستقل و مراقبتی اثر منفی و معنی داری روی عوامل ترومازای انسانی بانک دارند.
نتیجه گیری : جو اخلاقی ابزاری قوی ترین جو اخلاقی در بانک است. جو ابزاری اثر مستقیم و 4جواخلاقی دیگر اثر معکوس بر عوامل ترومازای منابع انسانی دارند. بنابراین برای بهبود عملکرد منابع انسانی بانکها باید با آموزش کارکنان و فرهنگ سازی ، جو ابزاری کاهش و 4 نوع دیگر جوابزاری افزایش داده شود. |
|
واژههای کلیدی: جواخلاقی، تروما، منابع انسانی |
|
متن کامل [PDF 386 kb]
(505 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/4/1 | پذیرش: 1398/6/2 | انتشار: 1400/6/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|