:: دوره 16، شماره 1 - ( 3-1400 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 163-159 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی رفتارهای شهروندی سازمانی از طریق ادراک عدالت اخلاقی˛ جو اخلاقی و عاطفه مثبت
علی مهداد*، مریم بت شکن، مائده ملک زاده احمدی
چکیده:   (857 مشاهده)
زمینه: امروزه ضرورت توسعه رفتار های اخلاقی به دلیل تاثیری که در رشد، پویائی و بالندگی سازمان ها دارد، تا حدی است که بسیاری از سازمان ها را مجبور به تدوین سیاست های اخلاقی کرده است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، پیش بینی رفتارشهروندی سازمانی از طریق ادراک عدالت اخلاقی˛ جو اخلاقی و عاطفه مثبت می باشد.
روش:  روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل 612 نفر از کارکنان لوله و پروفیل سپاهان اصفهان بودند که با استفاده از روش در دسترس˛ 196 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار های پژوهش شامل چهار پرسشنامه رفتار های شهروندی سازمانی˛ عدالت اخلاقی، جو اخلاقی و عاطفه مثبت بود. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام و نرم افزار آماری  spss 23  انجام گرفته است.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که طی دو گام عاطفه مثبت و عدالت اخلاقی به ترتیب توانسته اند 4/8 درصد از واریانس رفتارهای شهروندی سازمای معطوف به افراد و طی سه گام عدالت اخلاقی و عاطفه مثبت و جو اخلاقی به ترتیب توانسته اند تا 51 درصد از واریانس رفتارهای شهروندی معطوف به سازمان  را تبیین نمایند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان چنین نتیجه گیری نمود که  عدالت اخلاقی، جو اخلاقی و عاطفه مثبت پیش بین های مهم رفتارهای شهروندی سازمانی هستند و به منظور بهبود این رفتارها، ضروری است که به توسعه عدالت اخلاقی، جو اخلاقی و عاطفه مثبت در سازمان ها توجه شود .
 
واژه‌های کلیدی: رفتارهای شهروندی سازمانی، عدالت اخلاقی، جو اخلاقی، عاطفه مثبت
متن کامل [PDF 1035 kb]   (446 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/2 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1400/3/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها