:: دوره 16، شماره 1 - ( 3-1400 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 158-155 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی میزان آشنایی با اخلاق در فضای مجازی با استفاده از سواد رسانه ای و شایستگی های فناورانه
مهین چناری*، اعظم شبستانی
چکیده:   (1054 مشاهده)
زمینه: با توجه به نقش فضای مجازی در جامعه و قشر نوجوان این پژوهش با هدف "بررسی رابطه سواد رسانه ای و  شایستگی های فناورانه با میزان آشنایی با اخلاق در فضای مجازی در بین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان سوادکوه" انجام شد.
روش: روش این پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان سوادکوه به تعداد ۹۸۴ نفر بود که مطابق جدول کرجسی مورگان ۲۸۷ نفر از آنان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های سوادرسانه ای، شایستگی های فناوارنه و اخلاق در فضای مجازی بود. داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش ورود مکرر تحلیل شد.
یافته ها: بین سوادرسانه ای و میزان آشنایی با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه مثبت وجود دارد. بین شایستگی های فناورانه و میزان آشنایی با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه مثبت وجود دارد. بین سوادرسانه ای و شایستگی های فناورانه با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه چندگانه وجود دارد و 6/78 درصد از واریانس اخلاق در دنیای مجازی به وسیله سوادرسانه ای و شایستگی های فناورانه تبیین می گردد. سوادرسانه ای پیش بینی کننده قوی تری برای اخلاق در فضای مجازی است.
نتیجه گیری: با کمک به تقویت و بهبود سوادرسانه ای و شایستگی های فناورانه دانش آموزان می توان زمینه بهبود اخلاق آنان در دنیای مجازی و در نتیجه کاهش آسیب های دنیای مجازی را فراهم کرد.
 
واژه‌های کلیدی: سوادرسانه ای، شایستگی فناورانه، اخلاق، فضای مجازی
متن کامل [PDF 697 kb]   (669 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/2 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1400/3/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها