ارتباط هوش اخلاقی با سلامت روان در دانشجویان
|
سید رضا پورسید، سید مهدی پورسید* |
|
|
چکیده: (1143 مشاهده) |
زمینه: توجه به سلامت روان، از جمله وظایف مهمی است که انتظار میرود دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در کنار کسب علم به آن توجه ویژه داشته باشند. پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان، رابطهی بین هوش اخلاقی و سلامت روان آنها را مشخص نماید.
روش: پژوهش، کاربردی و شیوهی گردآوری و تحلیل دادههای آن، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعهی پژوهش دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد ابرکوه میباشند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 299 نفر محاسبه شد. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی استاندارد هوش اخلاقی و پرسشنامهی سلامت روان میباشد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: دانشجویان در ابعاد درستکاری، مسئولیتپذیری، بخشش و دلسوزی وضعیت متوسط داشتهاند. همچنین بین هوش اخلاقی و سلامت روان رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد و در بین ابعاد هوش اخلاقی، فقط بعد مسئولیتپذیری رابطهی مثبت و معنیدار با سلامت روان دارد.
نتیجه گیری: با توجه به این که هوش اخلاقی اکتسابی است و با سلامت روان مرتبط است، آموزشهایی که منجر به رشد هوش اخلاقی دانشجویان میشود، میتواند موجب افزایش سلامت روان و در نهایت بالا رفتن سطح علمی دانشگاه شود. |
|
واژههای کلیدی: هوش اخلاقی، سلامت روان، دانشجویان |
|
متن کامل [PDF 942 kb]
(862 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/4/2 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1400/3/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|