نقش رعایت اصول اخلاق حرفهای در رفتار خرید مصرف کنندگان در صنعت مد
|
باقر عسگرنژاد نوری، فهیمه الیکی |
|
|
چکیده: (1181 مشاهده) |
زمینه: بینش جدید مبنی بر اهمیت رعایت اخلاق حرفهای در صنعت مد، منجر به تغییر در انتخاب محصولات از سوی مصرفکنندگان شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رعایت اخلاق حرفهای در رفتار خرید مصرفکنندگان در صنعت مد میباشد.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل خریداران پوشاک در شهر اردبیل میباشد. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر در نظر گرفته شد که با روش نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. فرضیهها با روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافتهها نشان میدهد که نگرانی مشتریان از جوانب اجتماعی با ضریب استاندارد 85/0، آگاهی مشتریان از جوانب اجتماعی با ضریب استاندارد 89/0؛ باورهای مشتریان از جوانب اجتماعی با ضریب استاندارد 6/0؛ نگرانی مشتریان از جوانب محیطی با ضریب استاندارد 91/0؛ آگاهی مشتریان از جوانب محیطی با ضریب استاندارد 97/0، در نهایت باورهای مشتریان از جوانب محیطی با ضریب استاندارد 86/0، رابطه مثبت و معناداری با رفتار خرید مصرف کنندگان دارد.
نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد که نگرانی، آگاهی و باورهای مشتریان از استثمار کارگران و همچنین نگر انی، آگاهی و باورهای مشتریان از جوانب محیطی (مد دوستدار محیط زیست) با رفتار خرید مصرف کنندگان ارتباط معنیداری دارند. مسئولیت پذیری اجتماعی تولیدکنندگان صنعت پوشاک و مد با ارتقاء استانداردهای اخلاق حرفهای به توسعه بازارهای هدف کمک خواهد نمود. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفه ای، رفتار مصرف کننده، صنعت مد، مسئولیت اجتماعی شرکت |
|
متن کامل [PDF 914 kb]
(859 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/4/1 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1400/3/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|