ارزشیابی محتوای کتاب های درسی مطالعات اجتماعی بر پایه رویکرد تربیت منش در تربیت اخلاقی
|
شیما عطار، فائزه ناطقی، نصراله عرفانی |
|
|
چکیده: (1240 مشاهده) |
زمینه: به دلیل نقش محوری کتابهای درسی در پرورش شخصیت دانش آموزان، محتوای آنان نیازمند ارزیابی است. لذا هدف پژوهش فعلی، ارزشیابی محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی بر پایه رویکرد تربیت منش است.
روش: روش تحقیق حاضر آمیخته است که با ترکیبی از روشهای مطالعات اسنادی، دلفی فازی و تحلیل محتوا صورت گرفت. جامعه تحقیق شامل متون مرتبط با موضوع تحقیق بود. جامعه آماری را علاوه بر کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره متوسطه، اساتید شاغل در دانشگاههای استان همدان در رشته های الهیات، علومتربیتی و روانشناسی تشکیل داد که 40 نفر از آنها به صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. کلیه محتوای کتابهای مذکور به روش تمام شماری بررسی گردید. روش نمونه گیری از جامعه تحقیق، در دسترس بود که تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه داشت. از فیش، پرسشنامه محقق ساخته و چک لیست محقق ساخته تحلیل محتوا بــرای جمــع آوری داده هــا و از روش آنتروپی شانون بــرای تجزیــه و تحلیــل داده هــا استفاده شد.
یافته ها: یافته ها حاکی است که خبرگان درباره 9 مولفه از رویکرد تربی تمنش به وحدت نظر رسیده اند و میزان توجه به مولفه های رویکرد تربیت منش در محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی از توزیع نرمالی برخوردار نیست، بلکه به صورت نامتعادل است.
نتیجه گیری: بازنگری در کتابهای مطالعات اجتماعی بر اساس مولفه های رویکرد تربیت منش ضروری است؛ زیرا برخی از مولفه های رویکرد مذکور که می توانستند نقش عمده ای در پرورش منش دانش آموزان در راستای اکتساب عادات اخلاقی خوب، تمرین رفتار اخلاقی و درک ارزشهای اخلاقی و عمل بر مبنای آن داشته باشند، در محتوای کتابهای نامبرده مغفول مانده اند و برخی دیگر نیز مورد کم توجهی قرار گرفته ا ند. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، تربیت اخلاقی، رویکرد تربیت منش، کتاب های درسی، مطالعات اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 941 kb]
(686 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/3/31 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1400/3/30
|
|
|
|