شناسایی مؤلفههای بانکداری سبز نوآور مبتنی بر اخلاق زیستی برای کسب مزیت رقابتی پایدار
|
فاطمه حجاران، رضا رادفر*، علی دیواندری، داود فدایی |
|
|
چکیده: (1050 مشاهده) |
زمینه: صنعت بانکداری با ترویج محیط زیست پایدار و سرمایهگذاری متمرکز بر مسئولیت اجتماعی میتواند توسعه پایدار ایجاد نماید و مزیت رقابتی بنگاه محسوب شود. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای بانکداری سبز نوآور مبتنی بر اخلاق زیستی شکل گرفت .
روش: روش تحقیق در پژوهش حاضر کیفی بود .جامعه پژوهش حاضر را خبرگان صنعت بانکداری تشکیل دادهاند. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده و 20 نفر از خبرگان صنعت بانکداری به عنوان نمونه انتخاب گردیدهاند. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز برای سنجش و اندازهگیری متغیرهای این پژوهش از پرسشنامه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از نظرسنجی و پرسشنامه از تکنیک دلفی و طیف فازی کمک گرفته شد.
یافته ها: بر اساس اجماع آراء خبرگان، 25 مؤلفه به عنوان مؤلفههای تاثیرگذار بر بانکداری سبز نوآور مبتنی بر اخلاق زیستی برای کسب مزیت رقابتی پایدار در صنعت بانکداری پذیرفته شد که از بین آنها کیفیت، نوآوری محصول، شرایط تقاضا، نوآوری زیست محیطی و یکپارچه کردن مشتری در فرایند نوآوری سبز به عنوان مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار در مدلهای بانکداری سبز نوآور مبتنی بر اخلاق زیستی برای کسب مزیت رقابتی پایدار شناسایی شد.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان دادهاست که مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار در بانکداری سبز نوآور مبتنی بر اخلاق زیستی برای کسب مزیت رقابتی پایدار شامل کیفیت، نوآوری محصول، شرایط تقاضا، نوآوری زیست محیطی و یکپارچه کردن مشتری در فرایند نوآوری سبز میباشد. |
|
واژههای کلیدی: نوآوری، اخلاق زیستی، بانکداری سبز، مزیت رقابتی پایدار |
|
متن کامل [PDF 864 kb]
(503 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/3/31 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1400/3/30
|
|
|
|