[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 15، شماره 4 - ( 12-1399 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 95-86 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین مؤلفه های تربیت اخلاقی دانشجو معلمان براساس اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان
میثم غلامپور، هادی پورشافعی*، مقصود فراستخواه، محسن آیتی
چکیده:   (1538 مشاهده)
رزمینه: تربیت اخلاقی به عنوان قلب آموزش حرفه­ای معلمان در نظر گرفته می­شود در این میان شناسایی مولفه­ های تربیت ‏اخلاقی از ضروریات آموزش موفق در این زمینه می­باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر گردآوری مؤلفه‌های تربیت­اخلاقی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان براساس اسناد بالادستی این دانشگاه است.
روش: پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوای کیفی براساس رویکرد گال و همکاران(1994) جهت مشخص کردن مؤلفه­ های تربیت اخلاقی استفاده کرده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان بوده است با توجه به هدف پژوهش نمونه­ گیری انجام نشده و کلیه اسناد جامعه آماری مورد تحلیل قرار گرفته ­اند. بدین منظور واحد تحلیل؛ تمامی جملات، اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان می­باشد. ابزار پژوهش فیش، چک لیست­ها و فرم­های محقق ساخته بوده است. برای تفسیر و تحلیل داده­ ها از روش تحلیل توصیفی استفاده شده است.
یافته ­ها: براساس یافته ­ها مؤلفه­ های تربیت اخلاقی دانشجومعلمان براساس اسناد بالادستی در 4 بُعد اصلی شامل؛ ابعاد فرهنگی- اجتماعی(مشتمل بر مؤلفه ­های بصیرت و مسئولیت پذیری فرهنگی و اجتماعی)، سیاسی- اقتصادی(مشتمل بر مؤلفه­ های بینش سیاسی و مدیریت اقتصادی)، سازمانی (تعهد، اخلاق­مداری، مدیریت دانش و تخصص حرفه­ای) و شخصیتی (دین­مداری، ولایت­مداری، ویژگی شخصیتی، ملی­گرایی، سبک زندگی و مهارت­های ادراکی) سازمان یافت.
نتیجه ­گیری: تربیت ­اخلاقی دانشجو معلمان در راستای مؤلفه­ های در نظر گرفته شده، یکی از ضروریات امر آموزش این گروه می‏ باشد در این میان دانشگاه فرهنگیان باید در طراحی برنامه درسی تربیت اخلاقی دانشجویان خود به تمام ابعاد و مؤلفه ­های تربیت اخلاقی شناسایی شده توجه داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: تربیت اخلاقی، دانشجو معلم، اسناد بالادستی
متن کامل [PDF 750 kb]   (761 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Explanation of the Ethical Education Components of Teacher-Student based on Upstream Documents of Farhangian University. Ethics in Science and Technology 2021; 15 (4) :86-95
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2086-fa.html

غلامپور میثم، پورشافعی هادی، فراستخواه مقصود، آیتی محسن. تبیین مؤلفه های تربیت اخلاقی دانشجو معلمان براساس اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان. اخلاق در علوم و فناوری. 1399; 15 (4) :86-95

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2086-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645