رابطه اخلاق و سازه های جامعه شناختی با سرمایه فکری
|
محمد نمازی*، علیرضا ممتازیان، حسین رجب دری |
|
|
چکیده: (1211 مشاهده) |
زمینه: اخلاق موضوع مورد نیاز تمام حرفه ها و شرکتها است که وجود آن نقش موثری در تعالی هر حرفه و ارتقا ساختار شرکتها دارد. سرمایه فکری نیز عامل اصلی ایجاد ارزش در شرکتها است. بنابراین، بررسی رابطه بین این دو متغیر از اهمیت به سزایی برخوردار است.
روش: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آن را کل کارکنان شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل میدهد. نمونه برگزیده شامل 94 نفر است که با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شده اند. برای بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. همچنین، زمان مطالعه سال 1395 است. برای تحلیل یافتهها در قالب 2 فرضیه اصلی و 7 فرضیه فرعی، از روش معادلات ساختاری توسط نرم افزار Smart PLS، استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان می دهد در بورس اوراق بهادار تهران، بین اخلاق حرفه ای و سرمایه فکری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که به ترتیب شامل سرمایهانسانی، سرمایهاجتماعی و سرمایهساختاری است. بررسی نتایج مرتبط با اثر تعاملی سابقهکار، مدرک تحصیلی، جنسیت و سن نیز حاکی از آن است که این متغیرها رابطه بین اخلاق حرفهای و سرمایه فکری را به صورت مثبت تعدیل می کنند. همچنین، یافته ها نشان می دهند که بیشترین میزان اثر بر رابطه بین اخلاق حرفه ای و سرمایه فکری به ترتیب مربوط به متغیرهای سن، سابقه، تحصیلات و جنسیت است.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که شرکتها باید نسبت به تقویت سرمایه فکری در هر سه زمینه سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی و سرمایه ساختاری اقدام کنند تا افزون بر ارتقای اخلاق و جلب اعتماد عمومی، به افزایش ارزش شرکت نیز دسترسی یابند. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفه ای، سرمایه فکری، مدیران، ویژگی های اخلاقی حسابداری. |
|
متن کامل [PDF 948 kb]
(544 دریافت)
|
نوع مطالعه: گزارش مورد |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10
|
|
|
|