:: دوره 15، شماره 4 - ( 12-1399 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 85-78 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه اخلاق و سازه های جامعه شناختی با سرمایه فکری
محمد نمازی*، علیرضا ممتازیان، حسین رجب دری
چکیده:   (1211 مشاهده)
زمینه: اخلاق موضوع مورد نیاز تمام حرفه­ ها و شرکت­ها است که وجود آن نقش موثری در تعالی هر حرفه و ارتقا ساختار شرکت­ها دارد. سرمایه­ فکری نیز عامل اصلی ایجاد ارزش در شرکت­ها است. بنابراین، بررسی رابطه بین این دو متغیر از اهمیت به سزایی برخوردار است.
روش: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آن را کل کارکنان شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل می­دهد. نمونه برگزیده شامل 94 نفر است که با استفاده از نمونه­گیری در دسترس انتخاب شده ­اند. برای بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. همچنین، زمان مطالعه سال­ 1395 است. برای تحلیل یافته­ها در قالب 2 فرضیه اصلی و 7 فرضیه فرعی، از روش معادلات ­ساختاری توسط نرم ­افزار Smart PLS، استفاده شد.
یافته ­ها: یافته ­ها نشان می ­دهد در بورس اوراق بهادار تهران، بین اخلاق حرفه ­ای و سرمایه­ فکری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که به ترتیب شامل سرمایه­انسانی، سرمایه­اجتماعی و سرمایه­ساختاری است. بررسی نتایج مرتبط با اثر تعاملی سابقه­کار، مدرک تحصیلی، جنسیت و سن نیز حاکی از آن است که این متغیرها رابطه بین اخلاق حرفه­ای و سرمایه ­فکری را به ­صورت مثبت تعدیل می­ کنند. همچنین، یافته­ ها نشان می ­دهند که بیشترین میزان اثر بر رابطه بین اخلاق حرفه­ ای و سرمایه­ فکری به ترتیب مربوط به متغیرهای سن، سابقه، تحصیلات و جنسیت است.
نتیجه­ گیری: با توجه به یافته ­های پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت که شرکت­ها باید نسبت به تقویت سرمایه­ فکری در هر سه زمینه سرمایه ­انسانی، سرمایه ­اجتماعی و سرمایه­ ساختاری اقدام کنند تا افزون بر ارتقای اخلاق و جلب اعتماد عمومی، به افزایش ارزش شرکت نیز دسترسی یابند.
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه ای، سرمایه فکری، مدیران، ویژگی های اخلاقی حسابداری.
متن کامل [PDF 948 kb]   (544 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها