:: دوره 15، شماره 4 - ( 12-1399 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 53-48 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی برنامه درسی « اخلاق کاربردی» بر مبنای مولفه های شهروند جهانی
فهیمه روزبه، عزت الله نادری*، مریم سیف نراقی
چکیده:   (1124 مشاهده)
زمینه: تربیت شهروندی جهانی مفاهیم ومهارت های خاص را با گسترش ابعاد آنها تقویت می نماید.هدف این پژوهش طراحی و اعتبار بخشی الگوی مطلوب برنامه درسی « آیین زندگی:اخلاق کاربردی » دوره کارشناسی بر مبنای مولفه های شهروند جهانی آکسفام است .
روش :روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات «زمینه ای» است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشکده های علوم انسانی دانشگاه های استان قم وکلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه های استان قم است که با استفاده از روش تصادفی طبقه ای تعداد 135 استاد عضو هیات علمی و 180 نفر دانشجو از میان آنها انتخاب شد.جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته دارای 62 گویه و با پایایی 84/0 استفاده شد.به منظور آزمون فرضیات پژوهش از آزمون آماری خی دو استفاده شد .
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین نظرات اساتید و دانشجویان در رابطه با ارزشیابی الگوی پیشنهادی برنامه درسی « آیین زندگی:اخلاق کاربردی » مبنی بر مولفه های شهروندی جهانی در سه بخش دانش ، نگرش و مهارت 95% هم سویی وجود داشت و اختلاف معناداری بین نظرات آنها مشاهده نشد .
نتیجه گیری: بنابراین الگوی تایید شده جهت طراحی برنامه درسی آیین زندگی : اخلاق کاربردی مطلوب است و با تالیف برنامه درسی فوق بر مبنای مولفه های شهروند جهانی آکسفام می توان به تربیت دانشجویان کارامد کمک کرد.
 
واژه‌های کلیدی: شهروند جهانی، برنامه درسی، آکسفام، اخلاق کاربردی
متن کامل [PDF 946 kb]   (628 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/27 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها