[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 17، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 161-152 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل رابطه بین هوش اخلاقی و تاب ‌آوری دانشجویان با میانجی‌گری سرسختی روانشناختی
ساناز روشن زهی1، ناصر ناستی زایی*2
1- 1. گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران
2- 2. گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده:   (1042 مشاهده)
زمینه: دانشجویان برای مقابله با استرس‌های تحصیلی و پیامدهای غیراخلاقی آن از جمله تقلب باید تاب ‌آوری تحصیلی، سرسختی روانشناختی و هوش اخلاقی لازم را داشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و تاب ‌آوری دانشجویان با نقش میانجی سرسختی روانشناختی انجام گرفت.
روش: روش پژوهش توصیفیهمبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان زاهدان در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان آن‌ها تعداد 308 دانشجو به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه هوش اخلاقی، تاب ‌آوری و سرسختی روانشناختی بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با کمک نرم‌افزارهای اس پی اس اس و لیزرل استفاده شد.
یافته‌ها: رابطه هوش اخلاقی با تاب ‌آوری و سرسختی روانشناختی دانشجویان و رابطه سرسختی روانشناختی با تاب ‌آوری دانشجویان مثبت و معنادار بود. همچنین هوش اخلاقی با تاب ‌آوری دانشجویان هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم از طریق سرسختی روانشناختی رابطه مثبت و معنادار داشت.
نتیجه‌گیری: دانشجویانی که هوش اخلاقی بالاتری دارند در برخورد با مسائل و مشکلات تحصیلی سرسختی روانشناختی بهتری را بروز می‌دهند و این سرسختی روانشناختی هم به نوبه خود باعث افزایش تاب ‌آوری آنان در فرآیند تحصیل می‌شود.
واژه‌های کلیدی: هوش اخلاقی، تاب ‌آوری، سرسختی روان‌شناختی، دانشجویان
متن کامل [PDF 505 kb]   (625 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/6 | پذیرش: 1400/3/2 | انتشار: 1401/3/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigating the Relationship between Moral Intelligence and Students' Resilience by Mediating of Psychological Hardiness. Ethics in Science and Technology 2022; 17 (1) :152-161
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2591-fa.html

روشن زهی ساناز، ناستی زایی ناصر. تحلیل رابطه بین هوش اخلاقی و تاب ‌آوری دانشجویان با میانجی‌گری سرسختی روانشناختی. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 (1) :152-161

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2591-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645