1- دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد. 2- گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (583 مشاهده)
زمینه: یکی از عمده ترین دغدغه های مدیران کارآمد در سطوح مختلف، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب بـرای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفه ها است تا آنها با حس مسئولیت و تعهد کامل به مسایل در جامعه و حرفه خود به کار بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند. مبحثاخلاق حرفه ایبه این دغدغه پاسخ داده است. توجه به اخلاق حرفه ای و پیامدهای آن از اساسی ترین موضوعات مورد توجه در سازمان است و بر کیفیت برآیندهای سازمانی اثر گذار است . یکی از این برآیندها اعتماد سازمانی است . از این رو پژوهش حاضر بر اساس مروری بر پژوهش های انجام شده به بررسی ارتباط میان اخلاق حرفه ای و اعتماد سازمانی پرداخته است. نتیجه گیری:اعتماد سازمانی جوی مشارکتی در سازمان ایجاد مینماید و همکاری و تعاون سازمانی را ارتقاء میبخشد. همچنین اعتماد سازمانی از جمله عوامل مهم و تأثیرگذار بر اثربخشی رهبری، رضایت افراد و عملکرد سازمانی و تعهد میباشد. بر اساس بررسی های انجام شده در تحقیق حاضر مشخص شد که این مولفه مهم خود متاثر از اخلاق حرفه ای در سازمان است. زمینه سازی برای اخلاق حرفه ای و جو اخلاقی در سازمان می تواند باعث ارتقای اعتماد سازمانی شذه و بدین ترتیب منافع بلند مدت سازمان تضمین شود.
Hashemi Amin1 A, Malekzadeh G R, Maharti Y, Mehraeen M. Professional Ethics Is a Way to Improve Organizational Trust. Ethics in Science and Technology 2025; 19 (4) :17-27 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3398-fa.html
هاشمی آرزو سادات، ملک زاده غلامرضا، مهارتی یعقوب، مهر آئین محمد. اخلاق حرفه ای مسیری برای بهبود اعتماد سازمانی. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (4) :17-27