[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 19، شماره 1 - ( 2-1403 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 101-92 برگشت به فهرست نسخه ها
بانکداری اخلاقی و مسئولیت اجتماعی: ارائه مدل بانکداری سبز
موسی زادفلاح1 ، حسین گنجی نیا 2، محمد رضا آزاده دل3 ، سعید باقر سلیمی3
1- دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت دولتی- رفتار سازمانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
2- گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. ، hosseinganjinia147@gmail.com
3- گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
چکیده:   (634 مشاهده)
زمینه: در بانکداری­اخلاقی، مسئولیت اجتماعی اهمیت دارد و پول مشتریان برای تامین مالی چیزی که می ­تواند تاثیر منفی بر اجتماع داشته باشد، مصرف نمی ­شود . یکی از ابعاد مسئولیت اجتماعی توجه به محیط زیست است. با توجه به اهمیت به این مهم هدف پژوهش حاضر ارائه مدل بانکداری سبز در نظام بانکی است.
روش: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی، کیفی و توصیفی­-پیمایشی بود. جامعه آماری، مدیران­(خبرگان) سیستم بانکی کشور بودند که که 22 نفر با استفاده از نمونه­ گیری گلوله ­برفی و بعد از اشباع نظری به عنوان نمونه در نظر­گرفته شدند. ابزار جمع ­اوری داده ­ها مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته بود. داده ­ها با استفاده از روش کدگذاری و نرم افزار MAXQDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ها: برای بانکداری سبز  127 کد اولیه شناسایی شد که در 15 مقوله محوری طبقه­بندی شد و در نهایت با کدگذاری انتخابی مدل بانکداری سبز تدوین شد.
نتیجه­گیری: در مدل نهایی مقوله محوری شامل اقدامات مدیریتی و حفاظت از محیط زیست تحت تاثیر یکسری عوامل علّی شامل: بازاریابی، استفاده از تکنولوژی های نوین و الکترونیکی، حمایت حاکمیتی و قوانین و اسناد بالادستی بود که در بستر عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل بین المللی شکل می­گرفتند. راهبردها شامل عوامل برون­سازمانی شامل بررسی و بازبینی اسناد بالادستی و فرهنگ­سازی با دو بخش موضوعات و عاملین است. عوامل درون ­سازمانی شامل ایجاد و اجرای تغییرات لازم بود. عوامل مداخله گر شامل عوامل برون سازمانی و درون سازمانی است که هر یک به زیرابعاد مختلفی تقسیم میشوند و در نهایت پیامدها در دو بعد برون­ سازمانی و درو ن­سازمانی قرار گرفتند.
واژه‌های کلیدی: بانکداری اخلاقی، مسئولیت اجتماعی، بانکداری سبز
متن کامل [PDF 735 kb]   (493 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/8 | پذیرش: 1401/8/9 | انتشار: 1403/2/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ZadFallah M, Ganjinia H, Azadeh Del M, Baghersalimi S. Ethical Banking and Social Responsibility: Presenting a Green Banking Model. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (1) :92-101
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3231-fa.html

زادفلاح موسی، گنجی نیا حسین، آزاده دل محمد رضا، سلیمی سعید باقر. بانکداری اخلاقی و مسئولیت اجتماعی: ارائه مدل بانکداری سبز. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (1) :92-101

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3231-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 1 - ( 2-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4660