ارتباط مولفه های یادگیری سازمانی و اشتیاق کاری : نقش میانجی رهبری اخلاقی
|
دامون جاودانی1، حسینعلی بهرام زاده*2، مصیب سامانیان2 |
1- دانشجوی دکترای مدیریت دولتی،گروه مدیریت دولتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد ، ایران. 2- گروه مدیریت دولتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران |
|
چکیده: (629 مشاهده) |
زمینه: یکی از راه های کسب مزیت رقابتی پایدار، تاکید بر آموزش کارکنان و بالا بردن اطلاعات و دانش ایشان از طریق یادگیری سازمانی است. از این رو پژوهش حاضر با هداف بررسی ارتباط مولفههای یادگیری سازمانی و اشتیاق کاری با تاکید بر نقش میانجی رهبری اخلاقی شکل گرفت
روش: این تحقیق کاربردی، مطالعهای اکتشافی و در زمره پژوهشهای همبستگی بود. جامعه آماری کارکنان شهرک صنعتی کاویان خراسان با جمعیتی بالغ بر 12000 نفر میباشد، با نمونهگیری تصادفی ساده، نمونهای به حجم 375 نفر انتخاب شد. از پرسشنامه اخلاقحرفهای در یادگیری سازمانی جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS وSMART PLS استفاده گردید
یافته ها: بر اساس یافته ها تحقیق حاضر ضریب مسیر یادگیری سازمانی و اشتیاق کاری ، ضریب مسیر متغیر رهبری اخلاقی و اشتیاق کاری ، ضریب مسیر تعهد مدیریت و اشتیاق کاری مثبت است درنتیجه ضرایب مسیر معنادار هستند. همچنین ضریب مسیر دید سیستمی و اشتیاقکاری ، ضریب مسیر فضای باز و آزمایشگری و اشتیاق کاری و ضریب مسیر انتقال و یکپارچه سازی دانش و اشتیاق کاری مثبت است درنتیجه ضرایب مسیر معنادار هستند. در نهایت مشخص شد مدل از برازش مناسب برخوردار است.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد که در یادگیری سازمانی در شهرک صنعتی کاویان دارای چهار بعد: تعهد، دیدسیستمی، فضای باز و آزمایش گری و در نهایت انتقال و یکپارچه سازی دانش میباشد که با اشتیاق کاری رابطه دارند و در این رابطه رهبری اخلاقی نقشی بارز ایفا میکند.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفه ای در یادگیری سازمانی، سازمان یادگیرنده، شهرک صنعتی |
|
متن کامل [PDF 476 kb]
(272 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/10/17 | پذیرش: 1400/12/1 | انتشار: 1402/8/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|