| 
                                  نقش مؤلفههای هویت اخلاقی و ناگویی هیجانی در سازگاری اجتماعی
                                   | 
                                
								
								  |    فهیمه محمدپور1،    عبدالعزیز افلاکسیر1 | 
								
								
								  | 1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران  | 
								
								
								   | 
								
                                
								  | 
                                  چکیده:       (2652 مشاهده)  | 
								
								
								  زمینه: سازگاری در دانشگاه، بر تمام ابعاد زندگی دانشجویان اثر میگذارد و موجب ارتقا عملکرد عمومی، موفقیت تحصیلی و سلامت جسمی و روانی میشود. این مطالعه با هدف تعیین نقش مؤلفههای هویت اخلاقی و ناگویی هیجانی در سازگاری اجتماعی در دانشجویان دختر ساکن خوابگاه انجام شد.  
روش: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی  است. جامعه آماری دانشجویان دختر دانشگاه شیراز که ساکن خوابگاه در سال تحصیلی 96-97 بود که از میان آنها 243 نفر با روش نمونهگیری دردسترس ، به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا، مقیاس هویت اخلاقی و پرسشنامه ناگویی هیجانی جمعآوری شد. داده ها در نرم افزار آماری SPSS-19 با استفاده از روش های آماری توصیفی و آزمون آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد.  
یافتهها: سازگاری اجتماعی با هویت اخلاقی به میزان 32/0 همبستگی داشت، همچنین همبستگی آن با ناگویی هیجانی، 43/0- بود هر دو متغیر و زیرمقیاسهای آنها با سازگاری اجتماعی رابطه معناداری در سطح 001/0 P< داشتند. همچنین هویت اخلاقی 17/0 از واریانس سازگاری اجتماعی را در جمعیت نمونه نشان داد و ناگویی هیجانی نیز 18/0 از واریانس آن را تبیین کرد.  
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد هویت اخلاقی و ناگویی هیجانی در سازگاری اجتماعی دختران دانشجوی ساکن خوابگاه نقش مهمی داشتند و به طور معناداری سازگاری اجتماعی را پیشبینی میکنند.  | 
								
								
								   | 
								
								
								  | واژههای کلیدی:  هویت اخلاقی، ناگویی هیجانی، سازگاری اجتماعی، دانشجویان خوابگاهی | 
								
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  متن کامل  [PDF 394 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1407 دریافت) 
                                     
                                    
                                  | 
								
								
								  
                                  نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي   دریافت: 1398/9/10 | پذیرش: 1398/11/9 | انتشار: 1400/12/10
                                   | 
								
                                
                                  
                                    | 
                                    
                                         | 
                                  
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  
                                   | 
								
								
								   | 
								
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
								
                                
                                | 
                                 | 
                                
								
								   |