زمینه: این پژوهش باهدف مطالعه ارتباط اخلاق تجارت الکترونیک و قصد خرید الکترونیکی با میانجیگری تبلیغات دهانبهدهان الکترونیک و نقش تعدیلگری بیانیه تضمین صورت گرفت. روش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را افرادی (شهروندان شهر تبریز) تشکیل میدادند که حداقل یکبار بهصورت اینترنتی خرید کرده بودند. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی بود و با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران ۳۸4 تعیین شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد و برای تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی فرضیهها از روش معادلات ساختاری با نرمافزارهای SPSSو SMART PLSاستفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد روابط بین اخلاق تجارت الکترونیک و قصد خرید الکترونیک (بتا=349/0) و تبلیغات دهانبهدهان الکترونیک (بتا=569/0) و همچنین ارتباط تبلیغات دهانبهدهان الکترونیک بر قصد خرید الکترونیک (بتا=449/0) مثبت و معنادار بود. نقش میانجی تبلیغات دهانبهدهان الکترونیک در ارتباط بین اخلاق کسبوکار و قصد خرید الکترونیکی (بتا=256/0) و نقش تعدیلگری متغیر بیانیه تضمین نیز در این مدل (بتا=075/0) تأیید شد. نتایج: بر اساسیافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت تدوین و عمل به شاخصهای اخلاق تجارت الکترونیک و نیز ارائه بیانیه تضمین در وبسایت، تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی توسط مشتریان را بهبود بخشیده و آنها را به سمت خرید محصولات در بستر اینترنتی تشویق و منجر به افزایش سودآوری و عملکرد اثربخش شرکتها خواهد شد.
Rahimiaghdam S, Senobar N, Taghizadeh A M, Haghverdizadeh A. The Relationship between E-Commerce Ethic and E-Purchase Intention: The Mediating Role of E-WOM and the Moderating Role of Guarantee Statement. Ethics in Science and Technology 2021; 16 (1) :92-99 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2172-fa.html
رحیمی اقدم صمد، صنوبر ناصر، مهین تقی زاده امیررضا، حق وردی زاده ابوالفضل. ارتباط اخلاق تجارت الکترونیک با قصد خرید الکترونیک: نقش میانجی تبلیغات دهانبهدهان الکترونیک و نقش تعدیل گر بیانیه تضمین. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (1) :92-99