fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
13
2
online
1
fulltext
fa
اخلاق در پژوهش: چیستی خودعلمربایی
Ethics in Research: The Nature of Self-plagiarism
زمینه: این مقاله در زمینه اخلاق پژوهش به ماهیت و چیستی یکی از سوء رفتارهای پژوهشی به نام خودعلمربایی یا سرقت علمی از خود میپردازد. سرقت علمی یا علمربایی به نسبت دادن اثر دیگران به خود و انتشار آن به نام خود گفته میشود که خودعلمربایی یا سرقت علمی از خود یکی از انواع آن است. برخی از مسائل مطرح در این مقاله عبارت است از: خودعلمربایی چیست و چه انواعی دارد؟ انتشار مجدد آثار پیشین خود تحت چه شرایطی جایز است؟
نتیجهگیری: برخی از نتایج بهدست آمده در این تحقیق عبارتند از: خودعلمربایی به انتشار دوباره کل یا بخشی از آثار منتشر شده پیشین خود بدون ارجاع مناسب به آنها گفته میشود. انتشار مجدد، پژوهش تکهشده، بازیابی متن از انواع خودعلمربایی هستند. از آنجا که در سرقت از خود معنا ندارد، پیشنهاد میشود بهجای اصطلاحات «سرقت از خود» یا «خودعلمربایی» از اصطلاح «انتشار مجدد» استفاده شود. پژوهشگران و مؤلفان به هنگام استفاده از آثار منتشر شده پیشین خود باید ارجاع مناسبی به آنها بدهند و آن را به اطلاع خوانندگان، سردبیران و مسئولان نشر برسانند. در صورت استخراج چند مقاله پژوهشی از یک موضوع مانند رساله دکتری یا طرح پژوهشی و همپوشانی آنها با یکدیگر مراتب را به اطلاع سردبیران نشریات برسانند. از انتشار مجدد عین مقالات منتشر شده در کنفرانسها باید پرهیز شود.
Background: One of the misbehavior in Research Ethics is Plagiarism that it means to appropriate other' work as one's own. Self-Plagiarism is a kind of plagiarism. In this paper I will deal with these questions: what is plagiarism and what kinds does it have? Is the concept of self-plagiarism reasonable?
Conclusion: Self-plagiarism is republishing the whole or main parts of a work, without appropriate citation to pervious publication. Duplicate publication, salami publication and Text recycling are kinds of self-plagiarism. Because of the impossibility of theft of own self, It is suggested to use duplicate publication instead of self-plagiarism. Some of the results of this paper are: the researchers and authors are obligated to inform appropriately using of their former published works in their new writings to readers and editors of journals; if they want to produce several papers from one research such as Ph.D. thesis that they have overlap, they have to inform that to editors; they have to avoid republish the paper has been published in a conference before.
Ethics of research, Plagiarism, Self-plagiarism, Duplicate publication
اخلاق پژوهش, سرقت علمی, خودعلمربایی, انتشار مجدد, پژوهشتکهشده
1
8
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-138&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/20
1397/6/29
2018/09/20
1397/6/29
حسین
اترک
0031947532846005739
0031947532846005739
No
fa
پیامدهای اخلاق کار در سازمان با رویکرد فراتحلیل
Consequences of Work Ethics in Organizations Using a Meta-Analysis Approach
زمینه: با پیچیدهتر شدن روزافزون سازمانها و افزایش میزان کارهای غیراخلاقی، غیرقانونی و غیرمسئولانه در محیطهای کاری توجه مدیران و صاحبنظران به بحث اخلاق کار و مدیریت اخلاق معطوف شده است. هدف از تحقیق حاضر شناسایی پیامدهای اخلاق کار در سازمان با استفاده از رویکرد فرا تحلیل است.
روش: تحقیق حاضر از نظر هدف توصیفی است که با استفاده از رویکرد فراتحلیل انجام شده است. جامعه آماری تحقیق، پایان نامههای کارشناسی ارشد و دکترا، و تحقیقات چاپ شده در مجلات علمی- تحقیقی درباره پیامدهای اخلاق کار در سازمان بوده که در طول 15 سال گذشته (۱۳95-۱۳۸0) در زمینه اخلاق در داخل و خارج از کشور انجام شده است که تعداد 24 تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی-هدفمند که ملاکهای درون گنجی را داشتند بهعنوان نمونه وارد فرایند فراتحلیل شده است. به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز از یک فرم کدگذاری استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار CMA2 (محاسبه اندازه اثر) انجام شد.
یافتهها: از میان 24 تحقیق انجام شده، 9 تحقیق (5/37 درصد ) دارای اندازه اثر زیر 3/0 بوده و تعداد 7 تحقیق (2/ 29 درصد) دارای اندازه اثر بین 3/0 تا 5/0 بوده و همچنین تعداد 8 تحقیق (3/33 درصد) اندازه اثر بالای 5/0 دارند.
نتیجهگیری: نتایج فراتحلیل نشان داد براساس یافتههای اندازه اثر و متناسب با جدول کوهن (1988)، متغیرهای کیفیت زندگی کاری، رضایت شغلی، تعهد، تنش شغلی (رابطه منفی) و مزیت رقابتی دارای بیشترین اندازه اثر هستند. کیفیت خدمات، بیگانگی سازمانی (رابطه منفی)، عملکرد وظیفهای، استرس (رابطه منفی)، بهرهوری و صداقت دارای اندازه اثر متوسط هستند. متغیرهای هویت وظیفه، رفتار انحرافی کاری و سخت کوشی دارای اندازه اثر پایینی هستند.
Background: Managers and experts have focused on work ethics and ethical management due to the increasing complexity of organizations and rates of unethical, illegal and irresponsible behavior in workplaces. The present study aimed to identify consequences of work ethics in organizations using a meta-analysis approach.
Method: The research was descriptive in terms of objective and had a meta-analysis approach. The statistical population consisted of doctoral and master's theses, and published papers in scientific-research journals on consequences of work ethics in domestic and foreign organizations during the past 15 years (2001-2016). A total of 24 studies with inclusive criteria were included in the meta-analysis using a non-random and purposive sampling method.
Results: Among 24 studies, 9 studies (37.5%) had effect sizes of less than 0.3; 7 ones (29.2%) had effect sizes of 0.3 to 0.5; and also 8 ones (33.3%) had effect sizes of greater than 0.5.
Conclusion: Meta-analysis results and effect size findings according to Cohen's table (1988) indicated that variables namely the work life quality, job satisfaction, commitment, job stress (negative relationship) and competitive advantage had maximum effect sizes. The service quality, organizational alienation (negative relationship), task performance, stress (negative relationship), productivity and integrity had moderate effect sizes; and task identity, deviant work behavior, and hard working had minimum effect sizes.
Work ethics, Consequences, Meta-analysis, Effect size
اخلاق کار, فراتحلیل, اندازه اثر
9
18
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-139&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/20
1397/6/29
حسین
رنگریز
0031947532846005740
0031947532846005740
No
سمیه
لطیفی جلیسه
0031947532846005741
0031947532846005741
Yes
fa
اخلاق و فنّاوری نانو
Ethics and Nanotechnology
زمینه: مواد نانو از خواص فیزیکی و شیمیایی ویژهای برخوردارند و بهدلیل اثرات سطحی و اثرات مکانیکی کوانتوم بهطور متفاوتی از سایر مواد عمل میکنند. خطر سمیت مواد نانو بعد از واکنش با دستگاههای بدن وجود دارد و میزان سمیت این مواد قابل پیشبینی نیست. با توجه به تأثیرگذاری این فنّاوری بسیار نوپا و بالقوه خطرناک در زندگی فردی و اجتماعی بشر و اثرات سوء احتمالی آن بر انسان، حیوان یا محیط ضرورت دارد جنبههای اخلاقی کاربرد این علم مورد مطالعه عمیق و دقیق قرارگیرد. بنابراین در این مقاله مسائل اخلاقی فنّاوری نانو مورد بحث قرارگرفته است.
نتیجهگیری: استفاده روزافزون از نانو مواد در سراسر دنیا و گسترش بسیار سریع کاربرد آن در پزشکی و عدم شناخت کامل ازعملکرد آنها در بدن انسان و محیط زیست ایجاب میکند تا راهکارها و ضوابط اخلاقی بر نحوه ساخت، تولید و گسترش این مواد و کاربرد بالینی آنها تدوین شود تااز وقوع فجایع خطرناک بشری و زیست محیطی پیشگیری بهعمل آید. اخذ مجوزهای لازم برای کاربرد بالینی نانو داروها باید مد نظر باشد، حتی اگر عوارض عمدهای از آنها در کوتاه مدت گزارش نشده باشد.رعایت اصل سودمندی در برابر عدم ضرر رسانی آنها برای انسان و دسترسی عادلانه و مساوی به داروهای نانو دارای مجوز برای همگان ضروری است.
Background: Nanomaterial has special physical and chemical properties and acts differently from other materials due to surface effects and quantum mechanical effects. There is a risk of toxicity of nanomaterial after the reaction with the body's organs and the toxicity of these substances is not predictable. This very innovative technology may be associated with hazards to human, animals or the environment. This paper addresses the ethical aspects of the application of nanotechnology.
Conclusion: The increasing use of nanomaterial around the world and the rapid expansion of its application in medicine and the lack of full recognition of their performance in the human body and the environment require to regulate ethical guidelines and rules on how to make, produce and expand these materials and their clinical application to prevent the occurrence of hazards to human and environment. Obtaining the legal permits for the clinical application of nanomedicine should be considered even if major complications are not reported in the short term their application. However, it is necessary to observe the principles of risk -benefit to humans and to consider equal access to licensed nano-pharmaceuticals for all humans.
Ethics, Nanotechnology, Nano-medicine
فنّاوری نانو, اخلاق, نانو دارو
19
28
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-140&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
محمد
اسمعیلیآبدر
0031947532846005742
0031947532846005742
No
علی احسان
حیدری
0031947532846005743
0031947532846005743
No
fa
چشم اندازهای اخلاقی عدالت زیست محیطی درکشاورزی ارگانیک و عملی
Ethical and Practical Perspectives of Environmental Justice in the Organic Farming
زمینه: عدالت زیست محیطی یک مفهوم چالش برانگیز در ارتباط با روند توسعه کشاورزی است به این دلیل که موقعیت منافع اجتماعی و زیستمحیطی در تضاد با لیبرالیسم بازار و رشد اقتصادی است. با توجه به اینکه محیط طبیعی، مشترک بین همه موجودات میباشد، عدالت زیست محیطی با مفهوم رعایت «انصاف» در مواجهه با محیط زیست مرتبط میباشد. کشاورزی ارگانیک یک موقعیت پیشرفته با توجه به عدالت زیست محیطی است، چرا که به برقراری راههای تعامل با محیط طبیعی کمک میکند. اما با این حال عدالت زیست محیطی هم چالشهای قابلتوجهی را با کشاورزی ارگانیک دارد. در این مطالعه به بررسی جایگاه عدالت زیست محیطی در چالشهای جهانی کشاورزی ارگانیک با نگاه اخلاقی و عملی و نیز چگونگی همگرایی و مصالحه بین عدالت زیست محیطی و فعالیتهای ارگانیک توجه شده است.
نتیجهگیری: کالایی گرایی عامه مردم، محیط خارجی و هزینههای اجتماعی سه چالش اساسی هستند که در بازارهای مصرف، تجارت از راه دور و نظام مالکیت غذایی ارگانیک به حساب آورده نمیشوند. ایده عدالت زیست محیطی را میتوان از طریق اجرای کامل عدالت زیست محیطی در صدور استانداردهای گواهینامههای ارگانیک، توسعه تجارت عادلانه ارگانیک، تشویق کشاورزی بدون گواهینامه استاندارد به رعایت اصول ارگانیک بهعنوان راهبرد جایگزین در نزد جوامع محلی و امنیت عذایی، بوسیله حمایت از کشاورزی ارگانیک بهعنوان یک نمونه جایگزین جهت اجرای وسیع عدالت زیست محیطی در کشاورزی و جامعه با استفاده از کشاورزی ارگانیک ترویج نمود.
Background: Ecological justice is a challenging concept in relation to the current development of agriculture, because it positions social and ecological interests against market liberalism and economic growth. Ecological justice concerns fairness with regard to the common environment based on the idea that environments are fundamentally shared. Organic agriculture is in an advanced position with regard to ecological justice, since it aims to interact in a positive way with the environment. But ecological justice also poses significant challenges to organic agriculture. In this study is considered to the status of environmental justice in the global challenges of organic farming by looking at the ethical and practical activities and the manner of convergence and compromise between environmental justice and organic activities.
Conclusion: The three main challenges of hithero commons, external environmental and social costs that are not accounted in the market, growing distance in form of distant trade and ownership in the organic food. We conclude that the ideas of ecological justice can be promoted by in different way by means of organic agriculture, by implementing ecological justice more fully in the organic certification standards through incorporating a measure of nearness and developing an organic fair trade, by promoting non- certified agriculture based on the organic principles as an alternative development strategy for local sustainable communities and food security and by organic agriculture serving as an alternative example for the broader implementation of ecological justice in agriculture and society.
Organic agriculture, Ecological justice, Ethics, Practice
کشاورزی ارگانیک, عدالت زیست محیطی, اخلاق
29
38
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-141&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
محمدباقر
آرایش
0031947532846005744
0031947532846005744
Yes
fa
وضعیت رعایت بُعد انسانی اخلاق حرفهای در نظام قضایی
The Status of Compliance Human Aspect of Professional Ethics in the Judicial System
زمینه: توفیق در اثربخشی سازمانهای دولتی پیوند عمیقی با مراعات اخلاقیات توسط منابع انسانی دارد. با توجه به نقش ویژه عامل انسانی در اخلاق مداری و نیز وابستگی پدیده رشد اخلاقی به شناخت وضع موجود و برنامهریزی بر اساس آن، پژوهش حاضر به بررسی وضعیت رعایت بعد انسانی اخلاق حرفهای در نظام قضایی میپردازد.
روش:روش تحقیق توصیفی پیمایشی بهصورت آمیخته(کیفی- کمی) است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و سازمانی و در بخش کمی مراجعان دادگستری مرکز استان کرمانشاه میباشد. شیوه نمونهگیری در بخش کیفی بهصورت نظری از طریق روش گلوله برفی با همکاری 23 نفر و در بخش کمی به نحو تصادفی ساده براساس فرمول حجم نمونه کوکران با مشارکت 400 نفر از مراجعان انجام شده است. ابزار اکتساب دادهها و اطلاعات در بخش کیفی سندکاوی و مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته است. تحلیل دادهها و اطلاعات در بخش کیفی، تفسیری و در بخش کمی با استفاده از آزمون تی، فریدمن و ... انجام و یک مدل اکتشافی از طریق روش معادلات ساختاری به متغیرها برازش داده شده است.
یافتهها: بررسی مؤلفههای احصایی بعد انسانی که عبارتند از؛ وجدان کاری، مسئولیتپذیری، صداقت و ... ، بیانگر رعایت بیش از حد متوسط جملگی آنها بوده اما تفاوت معناداری میان مؤلفهها از لحاظ میزان مراعات وجود دارد. بدینمعنا که مؤلفه آراستگی بیشترین و مؤلفه انعطافپذیری کمترین رتبه را از لحاظ میزان مراعات دارد.
نتیجهگیری: در مجموع نتایج حکایت از وضعیت معقول مراعات بعد انسانی اخلاق حرفهای در نظام قضایی دارد.
Background: Success in the effectiveness of government agencies intimately observe the ethics of human resources. Considering the importance of the human factor in the organization's ethical and moral development depends on knowledge of the status quo on the grounds that the planning was consequently.This study examines the state of compliance with professional ethics in the judicial system's human dimension.
Method: In this descriptive - survey method is mixed (qualitative-quantitative). The population of this research, academic experts in qualitative and quantitative organizational and Clienteles is Justice Center in Kermanshah Province. Sampling in qualitative ways, such as through the snowball method with the help of 23 people and in a random manner according to the formula Kokran sample size was carried out with the participation of 400 clients.Instruments data acquisition and qualitative information and quantitative questionnaire explored different documents and interviews made. In the qualitative data analysis, interpretation and quantitative using t-test, Friedman, etc., and a heuristic model using structural equation model was fitted to the variables.
Results:The results are certified according to defined human components, which are work concience, responsibility, honesty... observe the status of compliance human aspect of professional ethics judicial system is over the average. Meanwhile thers is the significant difference between the components of the human dimension in terms of respect. This means that the most qualified components and component flexibility in terms of respecting the lowest rank.
Conclusion: The results show a decent respect for the human components of professional ethics in the judicial system.
Ethics, Professional ethics, Human professional ethics aspect, Justicial system
اخلاق, اخلاق حرفهای, بعد انسانی اخلاق حرفهای, نظام قضایی
39
51
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-142&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
یحیی
یوسفی
0031947532846005745
0031947532846005745
No
علی
نصر اصفهانی
0031947532846005746
0031947532846005746
No
علی
کاظمی
0031947532846005747
0031947532846005747
Yes
fa
تحلیل کانونی رابطه بین مؤلفههای اخلاق حرفهای و ابعاد سرمایه اجتماعی
Canonical analysis of the relationship between Components of professional ethics and social capital dimensions
زمینه: امروزه اخلاق حرفهای و سرمایه اجتماعی نقش بسیار مهمی را در سازمانها ایفا میکنند. هدف پژوهش حاضر تحلیل کانونی رابطه بین مؤلفههای اخلاق حرفهای و ابعاد سرمایه اجتماعی در بین دبیران مقطع اول متوسطه شهرستان نقده بود.
روش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع همبستگی بنیادی یا کانونی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مقطع اول متوسطه شهرستان نقده بودند. حجم جامعه آماری 235 نفر است که تعداد 90 نفر آنها از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفهای و سرمایه اجتماعی جمعآوری و بهوسیله نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری ماتریس همبستگی پیرسون و تحلیل همبستگی کانونی فرضیه پژوهشی تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: رابطه متغیر کانونی اخلاق حرفهای با متغیر کانونی سرمایه اجتماعی 73/0 میباشد. شاخص لامبدای ویکلز برای این ارتباط 24/0 بهدست آمد که آماره F مربوط به آن نیز 24/14 میباشد که در سطح 01/0 معنیدار است. بنابراین این دو مجموعه ارتباط معنیداری با یکدیگر دارند. همچنین 48/0 واریانس بین ابعاد سرمایه اجتماعی با مؤلفههای اخلاق حرفهای تبیین میشود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده، تحلیل همبستگی کانونی با 99 درصد احتمال وجود همبستگی بین دو مجموعه مؤلفههای اخلاق حرفهای با ابعاد سرمایه اجتماعی را تأیید میکند.
Background: Today, professional ethics and social capital play an important role in organizations. This study aimed Canonical analysis of the relationship between Components of professional ethics and social capital dimensions among the first secondary school teachers in the naghadeh city.
Method: This study, in terms of purpose is application, and in terms of data collection is canonical correlation. The population consisted of 250 the first secondary school teachers in the naghadeh city. That 90 person of them was selected through random sampling. The Data required by using two standard questionnaires professional ethics and social capital were collected and by SPSS software and by using Pearson's correlation matrix and Canonical Correlation Analysis for hypotheses were analyzed.
Results: The results showed that the relationships between professional ethics with social capital, is 0/73. Wilks Lambda index for this connection was 0/24. The F-statistic of 14/24, which is also significant in 0/001. So these two significant relationships with each other. Also, 0/48 percentage variance between among the social capital dimensions with Components of professional ethics is explained.
Conclusion: According to the obtained results, Canonical correlation analysis with a 99 percent chance, Correlation between two sets of Components of professional ethics with social capital dimensions approved.
Professional ethics, Social capital, Organization
اخلاق حرفهای؛ سرمایه اجتماعی؛ سازمان
52
60
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-144&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
معصومه
علی زاده
0031947532846005748
0031947532846005748
No
بهناز
مهاجران
0031947532846005749
0031947532846005749
Yes
علیرضا
قلعه ای
0031947532846005750
0031947532846005750
No
fa
رابطه مؤلفههای اخلاقی منفعتطلبی شخصی و نگرانی برای دیگران با عدم صداقت علمی
The Relationship of the Moral Components of Selfism and Empathy with Academic Dishonesty
زمینه: براین اساس که دانشجویان حسابداری در آینده بهعنوان حسابدار و مدیر که ضروریات شغلی یک جامعه پیشرفته محسوب میشوند، مشغول به کار میگردند، لذا درک و شناخت ارزشهای اخلاقی دانشجویان حسابداری،*حائز اهمیت میباشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه میان منفعتطلبی شخصی و نگرانی برای دیگران با عدم صداقت علمی دانشجویان حسابداری است.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان حسابداری استان فارس (دانشگاه آزاد شیراز و مرودشت، دانشگاه پیام نور کازرون و نورآباد) بودند که از بین آنها 311 نفر به روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد بود و دادهها با استفاده از ضریب همبستگی جزئی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، بین نگرانی برای دیگران با عدم صداقت علمی در بین دانشجویان حسابداری رابطه منفی و معناداری وجود دارد. مقدار همبستگی جزئی بین دو متغیر برابر با 14/0- بهدستآمده است. همچنین، بین منفعتطلبی شخصی با عدم صداقت علمی در بین دانشجویان حسابداری رابطه معناداری وجود دارد. مقدار همبستگی بین دو متغیر برابر با 74/0 بهدستآمده است.
نتیجهگیری: با توجه به مضرات حاصل از سطح بالای عدم صداقت علمی در بین دانشجویان حسابداری توصیه میشود اقداماتی در جهت افزایش سطح مؤلفههای اخلاقی در دانشگاهها صورت گیرد .
Background: It is of great significance to understand the moral values of accounting students because in the future, they will be employed in the accounting and managing professions, which are needed in an advanced society. The study aims to investigate the relationship of the moral components of selfism and empathy with the academic dishonesty of the accounting students.
Method: The study employs a descriptive, correlational research method. The study population consists of the accounting students of Fars province (The Islamic Azad University of Shiraz and Marvdasht, Payame Noor University of Kazeroun and Noorabad) out of which 311 students were sampled using random sampling. The research tools include the Likert 5 point scale questionnaires of Phares and Erskine (1984), Goldberg (1999) and Bloodgood (2010) and the data were analyzed using the partial correlation coefficient.
Results: The results indicate that there is a negative and significant relationship between empathy and academic dishonesty of the accounting students. The value of partial correlation between the two variables is equal to -0.14. Moreover, there is a significant relationship between selfism and academic dishonesty of the accounting students. The value of correlation between the two variables is equal to 0.74.
Conclusion: Given the disadvantages of the presence of high levels of academic dishonesty among the accounting students, it is recommended that measures be taken to increase the level of moral components present among the university students.
Moral values, Selfism, Empathy, Academic dishonesty
ارزشهای اخلاقی, منفعتطلبی شخصی, نگرانی برای دیگران, عدم صداقت علمی
61
68
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-145&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
رویا
ناظمی
0031947532846005751
0031947532846005751
No
حمیدرضا
ایمانی
0031947532846005752
0031947532846005752
No
fa
رابطه اخلاق کار با رفتار شهروندی سازمانی، فرسودگی شغلی و تسهیم دانش
Relationship between Islamic Work Ethics, Organizational Citizenship Behavior, Job Burnout and Knowledge Sharing
زمینه: یک از موضوعات مهم در سازمانهای امروزی، اخلاق کاری است که کارکردهای مختلفی در سازمان دارد. هدف این مقاله، تبیین رابطه بین اخلاق کاری اسلامی، فرسودگی شغلی و تسهیم دانش است که در این میان به نقش متغیر میانجی رفتار شهروندی سازمانی نیز اشاره خواهد شد.
روش: پژوهش از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران بودند که تعداد آنها 560 نفر است. نمونه آماری تحقیق با استفاده از جدول مورگان، 225 نفر به روش طبقهای نسبی انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه 46 سؤالی استفاده شد که مشتمل بر چهار بخش اخلاق کاری اسلامی، فرسودگی شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و تسهیم دانش بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی، از آمار استنباطی و مدل تحلیل مسیر در قالب نرم افزار آموس استفاده شد.
یافتهها: براساس خروجی نرم افزار و اعداد معناداری، یافتهها نشان داد بین متغیرهای اخلاق کاری اسلامی با فرسودگی شغلی، تسهیم دانش و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین رفتار شهروندی سازمانی با فرسودگی شغلی و تسهیم دانش رابطه معناداری وجود دارد. همچنین رابطه بین فرسودگی شغلی و تسهیم دانش تأیید شد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه میتوان با تأکید و اهمیّت دادن به موضوعات اخلاق اسلامی در سازمان، از آن در جهت کمک به رفتار شهروندی سازمانی و تسهیم دانش استفاده کرد.
Background: One of the most important issues in today's organizations is work ethic that have different functions in the organization. This article aims to explain the relationship between Islamic work ethics, job burnout and knowledge sharing among which we will refer to the mediator of organizational citizenship behavior.
Method: Research method was descriptive and correlational. Statistical society was the population of all employees in seven regional gas transmission operations, who number 560 people. The sample using Morgan table, 225 individuals were selected through stratified. 46 item questionnaire was used to collect data that consists of four Islamic work ethic, burnout, knowledge sharing and organizational citizenship behavior. To analyze the data, in addition to descriptive statistics, inferential statistics and PAM were used in the form of Amos software.
Results: The software output and significant numbers, the findings showed a significant relationship between Islamic work ethic and burnout, knowledge sharing and organizational citizenship behavior there is a significant relationship. As well as between organizational citizenship behavior and knowledge sharing significant relationship with burnout. It also confirmed the relationship between burnout and knowledge sharing.
Conclusion: The results of this study could be issues with emphasis on Islamic ethics in organizations, in order use to help organizational citizenship behavior and knowledge sharing.
Islamic work ethic, Knowledge sharing, Burnout, Organizational citizenship behavior.
اخلاق کاری اسلامی, تسهیم دانش, فرسودگی شغلی, رفتار شهروندی سازمانی
69
78
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-146&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
مرتضی
مرادی
0031947532846005753
0031947532846005753
No
یوسف
مهری
0031947532846005754
0031947532846005754
Yes
fa
تحلیل کانونی رابطه بین رهبری اخلاقی با ظرفیت انطباق پذیری سازمانی
Focal Analysis of the Relationship between the Ethical Leadership and the Organizational Adaptability Capacity
زمینه: درشرایط پویا و رقابتی امروز بقا و موفقیت سازمانها به ظرفیت و میزان انطباق پذیری آنها بستگی دارد. انطباق پذیری سازمانها با عوامل درون و برون سازمانی متعددی مرتبط میباشد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط مجموعه رهبری اخلاقی با مجموعه ظرفیت انطباقپذیری سازمانی انجام شد.
روش: روش پژوهش همبستگی از نوع کانونی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهید چمران، علوم پزشکی و پیام نور اهواز در سال 1394 بود، که تعداد313 نفر از آنها به روش نمونهگیری طبقه ای نسبتی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد ظرفیت انطباقپذیری و رهبری اخلاقی جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش همبستگی کانونی (بنیادی) استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کانونی نشان داد که تمامی مؤلفههای رهبری اخلاقی قادر به پیشبینی ظرفیت انطباقپذیری سازمانی هستند و رهبری اخلاقی 42 درصد از تغییرات انطباقپذیری سازمانی را تبیین میکند.
نتیجهگیری: سبک رهبری اخلاقی با ظرفیت انطباقپذیری سازمانها ارتباط دارد. بنابراین استفاده از این سبک رهبری به انطباقپذیری بیشتر سازمانها کمک میکند.
Background: In today's competitive and dynamic conditions, the success and survival of the organizations depends on their adaptability capacity. Adaptability of the organizations is associated with many intra and extra-organizational factors. In this regard, the present study has been carried out with the aim of examining the relationship between a set of ethical leadership and a set of organizational adaptability capacities.
Method: The study method is correlational and is of focal kind. The statistical population includes all the faculties of Shahid Chamran University, Medical Sciences University and Payame Noor University of Ahwaz in 2015. A number of 313 persons were selected as a sample by using the stratified relational sampling. Data was collected by the standard questionnaires of adaptability capacity and ethical leadership. Focal (fundamental) correlation method was used to analyze data.
Results: The results of focal analysis showed that all the components of the ethical leadership are able to forecast the organizational adaptability capacity and the ethical leadership explains 42% of the organizational adaptability changes.
Conclusion: The style of ethical leadership is associated with the organizations' adaptability capacity. Therefore, the use of this leadership style helps the adaptability of most organizations.
Adaptability capacity, Focal analysis, Ethical leadership, Faculties
ظرفیت انطباقپذیری, تحلیل کانونی, رهبری اخلاقی, اعضای هیئت علمی
79
88
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-147&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
داریوش
توسلی
0031947532846005755
0031947532846005755
No
حسن
قلاوندی
0031947532846005756
0031947532846005756
No
میر محمد
سید عباسزاده
0031947532846005757
0031947532846005757
Yes
عبدالزهرا
نعامی
0031947532846005758
0031947532846005758
No
fa
تحلیل متغیرهای سازمانی مرتبط با رفتار اخلاقی کارکنان
Analysis of Organizational Variables Associated with Ethical Behavior of Employees
زمینه: رفتـار اخلاقـی در سازمان، انعکـاس ارزشهای افراد بوده و از آن بهعنوان رویکـردی اساسـی بـرای حـذف ناهنجاریهای اخلاقی سازمان یاد میشود، بر این اساس پژوهش حاضر، به بررسی و تحلیل متغیرهای سازمانی مرتبط بر رعایت رفتار اخلاقی در بین کارکنان پرداخته است.
روش: پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، و از منظر گردآوری اطلاعات و دادهها از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری مطالعه، 5000 نفر از کارکنان شهرداری شیراز بوده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 356 نفر تعیین گردیدکه با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، تلفیقی از چهار پرسشنامه بسته و استاندارد است. امتیازدهی پرسشنامه بهصورت لیکرت ۵گزینهای بود. دادهها با بهره گیری از روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از بین متغیرهای تحقیق به ترتیب متغیرهای عزت نفس سازمانی، عدالت سازمانی و سه مؤلفه معنویت در محیط کار یعنی کار معنادار، همسویی با ارزشهای سازمانی و احساس همبستگی بیشترین اثر را بر رعایت رفتار اخلاقی داشتهاند.
نتیجهگیری: براساس یافتههای تحقیق، اتخاذ سیاستهایی توسط مدیران که منجر به افزایش ادراک عـدالت در سـازمان، بهبود اعتمــاد کارکنــان بــه مــدیران و همکــاران، اهمیــت دادن بــه ارزشهای انـسانی و معنـوی در محـیط کـار، مـشارکت بیـشتر کارکنان در امور سازمان و افزایش عزت نفس افراد میگردد، به ارتقای رعایت رفتارهای اخلاقی کارکنان کمک مینماید.
Background :Spirituality in the workplace of important variables affecting justice and ethical behavior of employees in an organization ,The present study aims to provide a model of causal variables affecting observance of ethical behavior among employees.
Method: The study of the functional purpose, and from the perspective of data collection and data correlation descriptive. The population of the study, 5000 Shiraz Municipality employees. The sample size was determined based on a sample of 356 people to collect data and compilation of Four standard questionnaires is closed. Likert 5-point scale for the scoring. Data using software (lisrel8.5) were analyzed.
Results: The results of path analysis showed that the variables of self-organization, organizational justice, And the role of spirituality in the workplace as meaningful work, in line with organizational values and solidarity have had the greatest influence on the observance of ethical behavior.
Conclusion: The findings showed can be done with rules like fairness in the organization, reliable employees to managers and colleagues, The importance of human and spiritual values in the workplace, participation employees in the organization And increase self-esteem, to promote ethical behaviors lead employees.
Ethical behavior, Spirituality, Self-organization, Organizational justice.
رفتار اخلاقی, معنویت, عزت نفس سازمانی, عدالت سازمانی
89
98
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-148&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
عباس
ثابت
0031947532846005759
0031947532846005759
No
اردلان فیلی
0031947532846005760
0031947532846005760
No
عبدالله
توکلی
0031947532846005761
0031947532846005761
No
سعید
رازقی
0031947532846005762
0031947532846005762
No
fa
تحلیل رابطه هوش اخلاقی با سلامت روان معلمان مدارس
Analysis of the Relationship between Ethical Intelligence and Mental Health of School Teachers
زمینه: وجود اخلاق در معلمان بستر رشد و تعالی آموزشوپرورش است. هدف این پژوهش بررسی رابطه هوش اخلاقی با سلامت روان معلمان میباشد.
روش: روش تحقیق توصیفی– همبستگی است. جامعه آماری شامل7241 نفر از معلمان مدارس دولتی متوسطه دخترانه شهر تهران بوده که از این تعداد 547 نفر بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی، با استفاده از پرسشنامههای استاندارد هوش اخلاقی و سلامت روان مورد مطالعه قرار گرفتند. پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ بهترتیب (89/0، 80/0) محاسبه شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها آزمون شاپیرو- ویلک، آزمون فریدمن، و مدل سازی معادلات ساختاری از طریق نرم افزار SPSS و Smart PLS انجام پذیرفت.
یافتهها: بین هوش اخلاقی و سلامت روان معلمان در سطح 01/0 r = رابطه معنادار وجود دارد. به این معنی که معلمان با هوش اخلاقی بالا از سلامت روان بهتری برخوردارند. از بین مؤلفههای هوش اخلاقی درستکاری بیشترین رابطه را با سلامت روان دارد. براساس آزمون فریدمن، بخشش با میانگین رتبه (14/4)، بالاترین و دلسوزی با میانگین رتبه (05/2) دارای کمترین امتیاز است. و مدل از برازندگی قابل قبول برخوردار است.
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر معنادار هوش اخلاقی بر سلامت روان معلمان، توجه شود که آمادگی اخلاقی معلمان نیازمند تعلیم و تربیت کافی است. درستکاری نقش مهمتری در افزایش سلامت روان داشته است؛ معلمان بایستی بین باورها و اعمال خود هماهنگی ایجاد نمایند. همچنین در تدوین برنامههای آموزش و پرورش بر قابلیتهای هوش اخلاقی بهعنوان عامل تأثیرگذار بر سلامت روان معلمان توجه شود.
Background: The existence of ethics in teachers contributes to the growth and development of education. The purpose of this study, investigates the relationship between ethical intelligence and mental health of teachers.
Method: The research method is descriptive-correlational. The statistical population of the study included 7241 of Tehran public high school, from which 547 people were selected by using Cochran formula and sampling method of rational random classification. The data collection method was based on questionnaires., moral intelligence questionnaire, and mental health were questionnaire. The calculated reliabity for Ethical Intelligence questionnaire and mental health questionnaire was calculated using Cronbach's alpha method (0.89, 0.80), respectively, to analyze data, Shapiro-Wilk test, Friedman test, and structural equation modeling performed through Spss and Pls software.
Results: There is a significant relationship between moral intelligence and mental health. teachers with a high moral intelligence have better mental health. Among the components of ethical intelligence, Honesty has the most relationship with mental health. According to the Friedman test, forgiveness with the average rating (14.4), the highest and compassion with the average rating (2.5) has the lowest score. And the model has an acceptable fitness.
Conclusion: According the significant effect of ethical intelligence on mental health of teachers, it should be noted that, the moral readiness of teachers is need education. Honesty has played a more important role in improving mental health; teachers must coordinate their beliefs and practices. In developing educational programs, the ethical intelligence capabilities should be considered as a factor affecting mental health of teachers.
Ethical intelligence, Mental health, School teachers
هوش اخلاقی, سلامت روان, معلمان مدارس متوسطه
99
107
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-149&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
اسد
حجازی
0031947532846005763
0031947532846005763
No
مهری
غنی زاده
0031947532846005764
0031947532846005764
Yes
fa
تحلیل رابطۀ سرمایۀ فکری با اخلاق حرفهای، تسهیم دانش و آموزش اثربخش اساتید
The Role of Intellectual Capital on Professional Ethics, Knowledge Sharing and Effective Training of Faculty Members
زمینه: سرمایۀ فکری یک محرک کلیدی در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی در اقتصاد دانش بنیان است. توجه به سرمایههای فکری دانشگاه برای ایجاد آموزش اثربخش و تسهیم دانش و کسب مزیت رقابتی ضرورتی غیرقابل اغماض است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه فکری بر اخلاق حرفه ای، تسهیم دانش و آموزش اثربخش اساتید انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و مبتنی بر مدلیابی علی (مدلیابی معادلات ساختاری) میباشد. حجم جامعۀ آماری 171 نفر از اساتید دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی ایلام بود. که 125 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سرمایه فکری، اخلاق حرفهای، تسهیم دانش و آموزش اثربخش استفاده شد. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازهگیری شده در الگوی مفهومی، از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که ضریب مسیر مستقیم سرمایه فکری بر اخلاق حرفهای با مقدار ضریب 42/0 معنی دار دیده میشود. همچنین ضریب مسیر مستقیم سرمایه فکری بر تسهیم دانش و آموزش اثربخش به ترتیب با مقدار ضریب 54/0 و 45/0 معنی دار دیده میشود.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که توجه به اصول اخلاق حرفهای و مدیریت و توسعۀ سرمایه فکری در دانشگاهها که از آنها انتظار میرود بهعنوان کانون خلق دانش عمل کنند؛ میتواند در ترویج فرهنگ به اشتراکگذاری دانش و همچنین آموزش اثربخش در بین اعضا هیات علمی، از اهمیت قابلتوجهی برخوردار باشد.
Background: Intellectual capital is a key factor in creating and maintaining competitive advantage in a knowledge-based economy. Considering intellectual capital in the academic context is necessary to create effective training and Knowledge Sharing and gain competitive advantage. Therefore, present study aimed to investigate the role of intellectual capital on professional ethics, knowledge sharing and effective training of Faculty Members.
Method: This study was descriptive and based structural equation modeling. The population size was 171 Faculty Members of Ilam University of Medical Sciences. The method stratified random sampling, 125 people were selected as sample. Standardized were used to collect data intellectual capital, professional ethics, knowledge sharing and teaching effectiveness. Structural Equation Modeling was applied to evaluate relations between latent and measured variables in a conceptual model.
Results: The results showed that direct path coefficient of intellectual capital on professional ethics can be significant with a coefficient of 0/42. The direct path coefficient of intellectual capital on knowledge sharing and effective training respectively 0/45 and 0/54 coefficient is significant.
Conclusion: According to the results, we can conclude that Considering the principles of professional ethics and managing and developing intellectual capital at universities, which are expected to be at the center of knowledge creation, can be of great importance in promoting the culture of knowledge sharing and also effective training among faculty members.
Intellectual capital, Professional ethics, Knowledge sharing, Effective training
سرمایۀ فکری, اخلاق حرفهای, تسهیم دانش, آموزش اثربخش
108
118
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-150&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
ابوالفضل
قاسم زاده علیشاهی
0031947532846005765
0031947532846005765
No
مهدی
کاظم زاده بیطالی
0031947532846005766
0031947532846005766
No
لیلی
شریفی
0031947532846005767
0031947532846005767
Yes
fa
رابطه میان جنبههای موقعیتی حسابداران و تصمیم به اعلام و انتشار اقدامات غیراخلاقی
The Relationship between Situational Aspects of Accountants and Decided to Whistle Blow Unethical Acts
زمینه: کلاهبرداریها خسارات بزرگی به اقتصاد جهانی وارد میکنند و یکی از ابزارهای اصلی برای مهار آنها افشا کردن رفتارهای غیراخلاقی و غیرقانونی است. اهداف پژوهش تجزیه و تحلیل افشاگری، با توجه به نفوذ هزینهها و منافع ذاتی و رابطه فرد با سازمان، شغل، جامعه خود میباشد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حسابداران شیراز در بخشهای عمومی میباشد. که از میان آنها 384 نفر به روش تصادفی ساده، بهعنوان نمونه تحقیق، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این بررسی پرسشنامه بود و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده گردید.
یافتهها: نتایج بررسی نشان داد که ارتباط منفی و معنیداری بین هزینه و محکوم کردن جرم وجود دارد. همچنین ارتباط مثبت و معنیداری بین رابطه فرد با سازمان و محکوم کردن جرم وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به رابطه هزینه، رابطه فرد با سازمان نسبت به محکوم کردن جرم به نظر میرسد ضروری است که سازمان باید با استفاده از مجازات مادی و اعتباری باعث تشویق حسابداران به افشاگری شود.
Background: Frauds represent large losses to the global economy and one of the main means for their containment is whistle blowing of immoral and illegal conducts. This research aims to analyze whistle blowing, considering the influence of costs and intrinsic benefits and individual’s interaction with his/her organization, profession and society.
Method: This study is descriptive and correlation type. The population of research is accountants of public sectors in Shiraz, that 384 people were selected among them by simple random sampling as the research sample. The tool used in the study was a questionnaire, and for analyze data used the kolmogorove-Sminov test, correlation and multiple regression.
Results: Results of the study showed that there is negative and significant relationship between cost and denouncing fraudulent acts. Also there is positive and significant relationship between individual’s interaction with organization and denouncing fraudulent acts.
Conclusions: Considering the relationships between cost, individuals interaction with organization and denouncing fraudulent acts, it seems essential that organization should use punishment (material or reputational) to encourage accountants to whistle blowing.
Morality, Situational aspects, Whistles blowing
اخلاق, جنبههای موقعیتی, افشاگری
119
128
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-151&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
مریم
فیروزی
0031947532846005768
0031947532846005768
Yes
الهه
برزگر
0031947532846005769
0031947532846005769
No
fa
تحلیل رابطه رهبری اخلاقی و استرس شغلی: نقش میانجی رضایت شغلی و مشتریمداری
Relationship between Ethical Leadership and Job Stress: Intermediary Role of Job Satisfaction and Customer Orientation
زمینه: رهبری اخلاقمدار و ارزشهای اخلاقی میتوانند بهعنوان پیشایندهای بازدارنده برای استرس شغلی کارکنان عمل کنند. ارزشهای اخلاقی به شدت به نظام مدیریت عالی در سازمانها بستگی دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی رضایت ذاتی از شغل و مشتریمداری در رابطه بین رهبری اخلاقی و استرس شغلی بود.
روش: این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه جمعآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 448 نفر کارکنان فروش واحدهای صنعتی فعال در زمینه صنایع غذایی در شهرکهای صنعتی استان کرمان میباشد که با شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای، 230 نفر بهعنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای عملیاتی کردن متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد که روایی آنها با استناد به دیدگاه صاحبنظران و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که رهبری اخلاقی و معنویت در کار رابطه منفی و معنیداری دارند. همچنین یافتهها حاکی از آن است که رضایت ذاتی از شغل و مشتریمداری میتواند نقش میانجی را در ارتباط بین رهبری اخلاقی و کاهش استرس شغلی ایفا نمایند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، چنانچه مدیرانِ واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در صدد افزایش رضایت ذاتی، کاهش استرس شغلی و افزایش مشتریمداری کارکنان بالأخص کارکنان واحد فروش خود هستند، شایسته است تعهد بیشتری به ایجاد جو اخلاقی در سازمانِ خود داشته باشند.
Background: An ethically oriented leadership and the ethical values can act as the factors preventing the job stress experienced by the staffs. The objective of the present study is to examine the intermediary role of intrinsic job satisfaction and customer orientation in the relationship between ethical leadership and job stress.
Method: This research is a practical descriptive correlational work. The statistical population of this study includes 448 sales staff of industrial units operating in food industries in industrial parks in Kerman Province, among which were selected based on a relative stratified random sampling. The standard questionnaires were used to operationalize the variables of the study. Structural equation modeling and confirmatory factor analysis were used to test the research hypotheses.
Results: The findings showed that ethical leadership and morality are inversely correlated with job stress experienced by sales staff of selected industrial units. The findings also suggest that intrinsic job satisfaction and customer orientation can play an intermediary role in the relationship between ethical leadership and reduction in job stress.
Conclusion: Regarding the findings of this research, by enhancing intrinsic satisfaction, reducing job stress, and rising staffs` sense of customer orientation, especially among the sales unit staff, the managers of SMEs can make the staffs more committed to creating an ethical climate in their organization.
Ethical leadership, Job stress, Intrinsic job satisfaction, Customer orientation
رهبری اخلاقی, استرس شغلی, رضایت شغلی, مشتریمداری
129
139
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-152&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
عباس
شول
0031947532846005770
0031947532846005770
No
ایمان
حکیمی
0031947532846005771
0031947532846005771
Yes
fa
شناسایی دلایل نادیده گرفتن اخلاق دانشگاهی و ارتکاب به تقلب تحصیلی
Identify the Reasons for Ignoring Academic Ethics and Committing Academic Cheating
زمینه: تقلب تحصیلی از مشکلات رایج و روزافزون نظامهای آموزشی است و آسیبهای جبرانناپذیری به جامعۀ علمی وارد میسازد. هدف پژوهش حاضر شناسایی دلایل نادیده گرفتن اخلاق دانشگاهی و ارتکاب به تقلب تحصیلی دانشجویان و طبقهبندی پاسخهای آنها بر پایه راهبردهای خنثیسازی است.
روش: پژوهش با روش کیفی پدیدارشناسی انجام شده است. جامعۀ پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه بیرجند شامل 11225 نفر میباشند.20 نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند با روش نمونهگیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند. دادهها با مصاحبۀ نیمهساختاریافته جمعآوری و با شیوه کدگذاری کوربین و استراس تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: 893 کد شناسایی شده در مصاحبهها در هفت مقولۀ اصلی «دانشجو، هنجارهای اجتماعی، استاد، نقش دانشگاه، ماهیت درس و رشته، ماهیت تکلیف و مقطع تحصیلی» دستهبندی شدند. دانشجویان نخست نقش خود در ارتکاب به تقلب را اظهار داشتهاند، سپس بهترتیب راهبردهای خنثیسازی «سرزنش سرزنشکنندگان، انکار مسئولیت، انکار آسیبدیده، توسل به وفاداریهای برتر، و انکار آسیب» را بهکار گرفتهاند.
نتیجهگیری: بسیاری از انواع تقلب با وضع قوانین و مدیریت آموزشی قابل اجتناب بوده و موجب تقویت اخلاق علمی در نظام آموزش عالی خواهد شد. لازم است سیاستگذاران آموزش عالی تدابیر لازم را برای آموزش اخلاق حرفهای به دانشجویان در دوران تحصیل بیاندیشند. اساتید نیز میتوانند با تاکید بر رشد مهارتهای حرفهای، حمایتگر بودن و تعامل محترمانه با دانشجویان و ارزشیابی مستمر در کاهش تقلب مؤثر باشند
Background: Academic cheating is one of the current and increasing problems in educational systems and irreversible harm to the academic community. The aim of this study was identify the reasons for student's academic cheating and categorize their responses upon neutralization strategies.
Method: Phenomenological qualitative approach was used. The study population includes all students of Birjand University consists of 11225 persons. 20 students of Birjand University were selected using purposive sampling. Data were collected using semi-structured interviews and by Corbin and Strauss color coding was analyzed.
Results: 893 codes in the interview in seven main issues were classified: "student, social norms, professor, the University, the nature and degree courses, nature of the task and the level of education". Students, at the first, have stated their role in the perpetration of cheating, they then have employed respectively neutralization techniques “condemnation of the condemners, denial of responsibility, denial of the victim, appeal to higher loyalties and denial of injury”.
Conclusion: Many types of cheating are avoidable with laws and educational management and scientific ethics in higher education will be enhanced. Higher education policy makers should take the necessary steps to train professional ethics to students during education. Professors can also be effective in reducing cheating by focusing on the development of professional skills, supportive and respectful interaction with students and continuous evaluation.
Academic ethics, Academic integrity, Reasons for academic cheating, Techniques of neutralization
اخلاق دانشگاهی, شرافت علمی, دلایل تقلب تحصیلی, راهبردهای خنثیسازی
140
148
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-153&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
کاظم
امید مقدم
0031947532846005772
0031947532846005772
No
احمد
خامسان
0031947532846005773
0031947532846005773
No
محسن
آیتی
0031947532846005774
0031947532846005774
Yes
fa
تحلیل نقش میانجی اخلاق کاری در رابطه بین رهبری معنوی و تعهد سازمانی
Relationship between Spiritual Leadership and Organizational Commitment: the Mediating Role of Work Ethics
زمینه: تعهد سازمانی از جمله نگرشهای سازمانی است که همواره مورد توجه محققان قرار گرفته است. عوامل مختلفی در ایجاد آن تأثیرگذار هستند. هدف از این پژوهش تحلیل نقش میانجی اخلاق کاری در رابطه بین رهبریِ معنوی و تعهد سازمانی بود.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان استان اردبیل بود (201 نفر) که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 152 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد رهبری معنوی، تعهد سازمانی و اخلاق کاری استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامهها مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آنها به ترتیب 81/0، 84/0 و 91/0 به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شد.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که ارتباط رهبری معنوی با اخلاق کاری و تعهد سازمانی معنیدار بوده و به ترتیب با بتای 36/. و 38/0 اثر مستقیم دارد، همچنین ارتباط اخلاق کاری با تعهد سازمانی معنیدار بوده و با بتای 25/0 اثر مستقیم دارد. نقش واسطهای اخلاق کاری در رابطه بین رهبری معنوی و تعهد سازمانی کارکنان نیز با بتای 09/0 معنیدار بود.
نتیجهگیری: بنابراین میتوان گفت که رهبری معنوی و اخلاق کاری از متغیرهای مهم و مرتبط با تعهد سازمانی در کارکنان هستند و اِعمال سبک رهبری معنوی با توجه به مدل بهدست آمده برای ارتقای تعهد سازمانی پیشنهاد میشود.
Background: Organizational commitment is one of the organizational attitudes that has always been considered by researchers that Various factors are affecting it. So this study sought to analyze the relationship between spiritual leadership and organizational commitment with mediating role of work ethics.
Method: This study is operational in terms of purpose and employed correlational method using structural equations (SEM). All staff of department of sports and youth in Ardabil province; 201 individuals, was the statistical population of this study That 152 subjects were selected by stratified sampling method. Spiritual leadership, organizational commitment and work ethics standard questionnaires were employed in order to collect data. Content validity of questionnaires have been confirmed and their reliabilities were 0.81, 0.84, and 0.91, respectively. SPSS 22 software was utilized in order to analyze the collected data (mean, standard deviation, Pearson coefficient, and Kolmogrov and Smirnov test).
Results: The results indicated that the relationship between spiritual leadership with work ethic and organizational commitment was significant and respectively with (β=0.36) and (β= 0.38) have direct effect. Also work ethic (β=0.25) affected organizational commitment directly. The mediating role of work ethic in the relationship between spiritual leadership and staff's organizational commitment (β=0.09) was also significant.
Conclusion: Therefore, it can be concluded that spiritual leadership and job ethic are important variables and related to organizational commitment of staff and regarding to the obtained model, performing spiritual leadership style is suggested.
Organizational commitment, Spiritual leadership, Sports ministry, Work ethics
اخلاق کاری, تعهد سازمانی, رهبری معنوی
149
158
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-154&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
نسرین
عزیزیان کهن
0031947532846005796
0031947532846005796
No
حبیب
ابراهیم پور
0031947532846005797
0031947532846005797
Yes
غفار
کریمیان پور
0031947532846005798
0031947532846005798
No
مسعود
دارابی
0031947532846005799
0031947532846005799
No
fa
رابطۀ متغیرهای سازمانی با اخلاق حرفهای: نقش میانجی اعتماد سازمانی
The Relationship between Organizational Variables with Professional Ethics: The Mediating Role of Organizational Trust
زمینه: پژوهشها نشان میدهد سازمانهایی که تأکید بیشتری بر اخلاق حرفهای دارند نسبت به دیگر سازمانها، سالمتر و موفقترند و عملکرد بهتری دارند. با درک این مسئله، پژوهش حاضر با هدف رابطه متغیرهای سازمانی با اخلاق حرفهای با تأکید بر نقش میانجی اعتماد سازمانی انجام شده است.
روش: روش پژوهش از لحاظ هدف، کابردی و از لحاظ گردآوی دادهها، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش استان البرز به تعداد 765 بوده که تعداد 256 نفر بهعنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و از طریق فرمول نمونهگیری کوکران، انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از پنج پرسشنامه استاندارد استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: رابطه عدالت سازمانی، رهبری مشارکتی، اعتماد سازمانی و رهبری تحول آفرین با اخلاق حرفهای مثبت و معنادار بود. اعتماد سازمانی در رابطه بین رهبری تحول آفرین و مدیریت مشارکتی با اخلاق حرفهای نقش میانجیدارد اما در رابطه بین عدالت سازمانی با اخلاق حرفهای نقش میانجی ندارد.
نتیجهگیری: در نتیجه برای افزایش اخلاق حرفهای در آموزش و پرورش کرج، میبایست به رهبری تحول آفرین، عدالت سازمانی، مدیریت مشارکتی و اعتماد سازمانی توجه کرد.
Background: Researchs shows that organizations that have more emphasis on the professional ethics compared to other organizations, healthier and more successful and have better performance. in the field, aim of this study has study of relationship between organizational variables with professional ethics with emphasis on the role of organizational trust has been done.
Method: The research method was descriptive-correlative and the statistical population consisted of all education employee in Alborz Province, (765 persons), that 256 persons were selected randomly. To collect data, standard questionnaire five was used. Structural Equation Modeling was used to analyze of data.
Results: Organizational justice, participatory leadership, organizational trust and transformational leadership with professional ethics has direct and positive relationship. The results showed that organizational trust in the relationship between transformational leadership and participation management with professional ethics has a mediating role. But has no mediating role the relationship between organizational justice and professional ethics.
Conclusion: As a result, to increase professional ethics education in Karaj, you should transformational leadership, organizational justice, participative management and organizational trust noted.
Transformational leadership, Participation management, Organizational justice, Organizational trust, Professional ethics
اخلاق حرفهای, اعتماد سازمانی, متغیرهای سازمانی
159
166
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-155&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
مریم
کاظم پور
0031947532846005792
0031947532846005792
Yes
حبدر
چوپانی
0031947532846005793
0031947532846005793
No
مجید
رنجبر
0031947532846005794
0031947532846005794
No
سمیه
هاشمی
0031947532846005795
0031947532846005795
No
fa
ارتباط هوش اخلاقی و هوش هیجانی با رفتار اخلاقی
Relationship between Moral Intelligence and Emotional Intelligence with Ethical Behavior
زمینه: سازمانهای آموزشی برای اثربخش بودن رسالت خود، نیازمند بهبود رفتار اخلاقی کارکنان میباشند. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط هوش اخلاقی و هوش هیجانی با رفتار اخلاقی کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه میباشد،
روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه به تعداد 140 نفر میباشد که به دلیل محدود بودن جامعه آماری، کل جامعه بهصورت تمام شمار بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هوش اخلاقی، پرسشنامه هوش هیجانی و پرسشنامه رفتار اخلاقی بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادند که بین مؤلفههای هوش اخلاقی(416/0) و هوش هیجانی(401/0) با رفتار اخلاقی کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه ارتباط معنیدار و مستقیمی وجود دارد. نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیونی نیز نشان داندد که هوش اخلاقی و هوش هیجانی توانستهاند حدود 321/0 درصد از واریانس رفتار اخلاقی را پیشبینی کنند.
نتیجهگیری: بنابراین ضروری است که مدیران و کارکنان سازمانها در تصمیمات و اقدامات خود به غیر از چارچوبهای قانونی باید تحت تاثیر اصول اخلاقی نیز باشند.
Background: Educational organizations need to improve the ethical behavior of employees for the effectiveness of their mission. The purpose of the present study is to investigate the relationship between ethical intelligence and emotional intelligence with ethical behavior of the staffsin the institute for intellectual development of children and young adults in Kermanshah province.
Method: The research method is descriptive-correlational and is objective in terms of purpose. The statistical population includes all the140 staffs ofthe institute. Because of the limited statistical population, the whole population was selected as the statistical sample. The Lennick and Kiel's Moral Intelligence Standard Questionnaires (2005), Wizinger's Emotional Intelligence Questionnaire (1998), and Lussier's Ethical Behavior Questionnaire (2000) were used to collect data. Descriptive and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient and regression) were used to analyze the data.
Results: Results showed that there is a significant and direct relationship between the moral intelligence component (0.441) and emotional intelligence (0.401) with the ethical behavior of the staff of the institute. The results of regression analysis showed that moral intelligence and emotional intelligence could predict about 0.331% of the variance of moral behavior.It can be concluded, in addition to the legal framework,
Conclusion: Managers and employees of organizations should respect ethical principlesin their decisions and actions.
Ethical intelligence, Emotional intelligence, Ethical behavior
هوش اخلاقی, هوش هیجانی, رفتار اخلاقی
167
175
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-156&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
زهرا
علی زاده
0031947532846005785
0031947532846005785
No
fa
تحلیل چالشهای اخلاقی و تدوین راهبردهای اخلاقی- مدیریتی در صنعت مرغداری
Causes and Effects of Ethical Challenges in the Poultry Industry and the Development of Moral Strategies: Managing the Behavior of Farmers
زمینه: صنعت مرغداری یکی از بخشهای مهم اقتصادی کشور محسوب میشود، که تأمین کننده سهم مهمی از نیازهای غذایی جامعه است. از این رو هدف اصلی این مقاله شناخت چالشهای اخلاقی موجود در مرغداریها، شناسایی دلایل چالشهای اخلاقی شناخته شده و در نهایت تدوین راهبردهای اخلاقی- مدیریتی جهت تحول کیفی در صنعت مرغداری میباشد.
روش: با توجه به ماهیت پژوهش، روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل همه مرغداران فعال در سطح شهرستان شیراز است که با استفاده از جدول مورگان تعداد 162 نفر بهعنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه گردآوری گردید و در نهایت تعداد 170 پرسشنامه تکمیل شد. ابتدا با انجام تحلیل عاملی چالشهای اخلاقی در صنعت مرغداری شناسایی گردید و سپس با استفاده از شیوه تحلیل محتوا دلایل رفتارهای غیر اخلاقی شناخته شد و در پایان با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، فراوانی، درصد و درصد معتبر) دیگر فرضیات تحقیق به آزمون گذاشته شد.
یافتهها: نتایج در نهایت به تأیید 3 چالش اخلاقی در صنعت مرغداری انجامید و از سویی راهبردهای مؤثر بر رفع چالشهای اخلاقی در مرغداریها به این ترتیب اولویت بندی شد: تعهد، همدلی، اقتدار، قانون، دانش، نیاز، الگوسازی، تشویق، اقتصادی، مشاوره، فشار اجتماعی و تعلق اجتماعی.
نتیجهگیری: جهت تحقق اخلاق حرفهای مرغداران و ایجاد رفتار اخلاقی در واحدهای مذکور به تهیه و تدوین معیارهای اخلاقی اقدام گردید و پیشنهاداتی درباره اجرای این راهبردها بیان شده است.
Background: Poultry industry is one of the major economic sectors in the country, which makes a significant contribution to the food needs of the society. Despite it’s in recent years, in different production process and distributing activities it faces many challenges and difficulties. One of major difficulties is lack of attention to ethical behavior in the poultry industry which is the main objective of this research which these to explore the ethical challenges of poultry production as well as identifying the reasons and causes.
Method: This research used descriptive methodology and survey technique to collect the data. Population of the research included all broiler breeder hens in Shiraz County. A total number of 170 breeders were selected and studied by the stratified random sampling that completed the questionnaire. Data analysis was performed with Factor analysis, Content Analysis and descriptive statistics.
Results: Behavioral challenges in the poultry industry were summarized in three groups that include 1- Management- economic challenges, 2- Administrative- health challenges and 3- Attitudinal challenges and causes were extracted and codified 12 strategies for improvement the ethical behavior. Then the reasons of them were extracted and codifying 12 strategies for improvement of ethical behavior.
Conclusion: At the end, the realization of professional ethics and ethical behavior in poultry units to recommend the ethical criterion and framework of action and recommendations about the implementation of these strategies are presented.
Poultry industry, Ethical behavior, Behavioral challenges, Ethical strategy, Management strategy
صنعت مرغداری, رفتار اخلاقی, چالشهای رفتاری, راهبردهای اخلاقی- مدیریتی, معیارهای اخلاقی
176
187
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-157&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
سیده فاطمه
معزی
0031947532846005786
0031947532846005786
No
غلامحسین
زمانی
0031947532846005787
0031947532846005787
Yes
کورش
رضایی مقدم
0031947532846005788
0031947532846005788
No
fa
رابطه بین مدیریت امنیت اطلاعات و اخلاقکاری
The Relationship between Information Security Management and Work Ethics
زمینه: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت امنیت اطلاعات و اخلاق کاری در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد است.
روش: پژوهش پیشرو از نوع «توصیفی- همبستگی» است. جامعه آماری در این پژوهش 118 نفر از کارشناسان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد هستند که به کمک فرمول کوکران تعداد 90 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. و در نهایت دادههای تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش یکپارچگی با تمامی ابعاد اخلاق کار و محرمانگی با ابعاد پشتکار و جدیت در کار، روابط انسانی در محل کار و روح جمعی و مشارکت در کار رابطه مثبت و معنادار دارند.
نتیجهگیری: براساس نتایج بهدست آمده بین مدیریت امنیت اطلاعات و اخلاق کاری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
Background: This study examines the relationship between information security management and work ethic among employees of Islamic Azad University , Mashhad Branch.
Method: This research is " Descriptive- Correlation ". The population are 118 experts of the Central Organization of Islamic Azad University of Mashhad that A total of 90 subjects were randomly selected. The questionnaire reliability was assessed using Cronbach's coefficient. According to the normal variables Pearson correlation coefficient was used to analyze the correlation between variables.
Results: The results show integrity with all aspects of work ethic and confidentiality are Ambitious, Considerate and Cooperative nominally positive and significant relationship.
The results are positive and significant correlation integration with all aspects of the work ethic and confidentiality with ambitious, considerate and cooperative.
Conclusion: Based on the results there is positive and significant relationship between information security management and work ethic.
Information security management, Work ethic, Work ethic components
مدیریت, امنیت اطلاعات, اخلاق کاری
188
192
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-158&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
2018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/202018/09/20
1397/6/29
هدیه
صادقی
0031947532846005789
0031947532846005789
No
سعید
خیاط مقدم
0031947532846005790
0031947532846005790
No
حمید
عرفانیان خانزاده
0031947532846005791
0031947532846005791
Yes