Ethics in Science and Technology
اخلاق در علوم و فناوری
Ethics in Science and Technology
Literature & Humanities
http://ethicsjournal.ir
1
admin
2251-7634
2251-7634
14
2251-7634
fa
jalali
1391
5
1
gregorian
2012
8
1
7
2
online
1
fulltext
fa
اخلاق در کتابداری و اطلاعرسانی: مطالعه دیدگاههای دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع رسانی
Professional Ethics in library and Information Sciences (students’ideas)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><span style="font-size: 14px;"><strong>زمینه:</strong> بسیاری از حرفه‏ها به منظور کسب اعتماد عمومی، برای هدایت اعضا، انجمن‏ها و سازمان‏های حرفه‏ای خود آیین‏نامه‏های اخلاقی ایجاد نموده‏اند. این آیین‏نامه‏ها با مؤلفه‏های مرتبط با اخلاق سروکار داشته و بیان رسمی ‏ارزش‏های حرفه‏ای با توجه به رفتارهای اخلاقی می‏باشند. کتابداران نیز به ‏یک راهنمای ارزش‏های مهم حرفه‏ای نیاز دارند. به همین منظور، بسیاری از کشورها و انجمن‏های حرفه‏ای کتابداری به تهیه آیین‏نامه‏های اخلاقی برای جامعه حرفه‏ای خود اقدام کرده‏اند. پژوهش حاضر به شناسایی و تعیین اهمیت نسبی مؤلفه‏های اخلاقی مطرح در حرفه کتابداری و اطلاع‏رسانی می‏پردازد و میزان آشنایی دانشجویان این رشته را با این مؤلفه‏ها مورد مطالعه قرار می‏دهد.<br>
<strong>روش کار:</strong> روش پژوهش حاضر پیمایشی است و برای گردآوری داده‏ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. بخش اول پرسشنامه ویژگی‏های جمعیت‏شناختی را مورد سؤال قرار می‏دهد و بخش دوم متشکل از14 پرسش پیرامون مؤلفه‏های اخلاقی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان کتابداری و اطلاع‏رسانی مقطع کارشناسی دانشگاهای دولتی تهران تشکیل می‏دهد. نمونه‏گیری به صورت تصادفی است و شامل137 دانشجو می‏باشد. یافته‏ها از طریق آزمون‏های آماری مورد تحلیل قرار گرفته است.<br>
<strong><span dir="RTL">نتیجه‏ گیری:</span> </strong><span dir="RTL">در نتایج پژوهش مشاهده ‏شد که 5/36</span> <span dir="RTL">درصد از دانشجویان آشنایی کافی</span> <span dir="RTL">با مؤلفه‏های اخلاقی داشتند و میزان آشنایی 5/63 درصد دیگر درحد متوسط و کم بود یا اصلا آشنایی نداشتند. نتایج آزمون‏های آماری نشان داد که جنسیت و وضعیت اشتغال دانشجویان تأثیری بر نگرش آنها نسبت به اهمیت مؤلفه</span>‎<span dir="RTL">‏های اخلاقی نداشت، درحالیکه نتایج این آزمون‏ها بر وجود تفاوت بین نگرش دانشجویان سطوح مختلف تحصیلی و دانشجویان دانشگاه‏های مختلف در باره اهمیت نسبی مؤلفه‏های اخلاقی دلالت می‏کرد</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"> <br>
<strong>Background</strong>: Many of professional leagues have established ethical regulations for guidance of their members, associations, professional organizations and also for retaining the public confidence. These regulations are related to ethical subjects and factors (codes) and are the formal statement of ethical values considering the ethical behaviors. Likewise, librarians need to such a regulation. To satisfy the need, many Library and Information Sciences (LIS) professional associations in various countries have built their own ethical regulations. Current study deals with identification and determination of the relative importance of ethical factors through LIS profession. Furthermore, the study investigates to the LIS students’ knowledge of ethical factors.<br>
<strong>Methods</strong>: Basically, the study is a survey which uses an author-made questionnaire for collecting the data. The questionnaire is built upon a thorough review of related literature and is composed of two sections. The first one is related to demographic factors and work experience in addition to the samples’ familiarity with ethical factors. The second is comprised of 14 questions about the ethical factors. The questionnaire is formulated into a 5-point scale set. The population includes all Tehran universities’ LIS undergraduate students. Using random sampling method, 137 students were selected from Tehran, Tarbiat Moallem, Alzahra, Shahed and Allameh Tabatabaei universities. The gathered data were analyzed using various statistical tests.<br>
<strong>Conclusion</strong>: It was revealed that 36.5% of students had sufficient familiarity with ethical factors. Familiarity of 63.5% was moderate, low, or null. Used statistical tests showed that the sex and the students’ occupational status had no impact on their attitude toward the importance of ethical factors. For the relative importance of ethical factors, the results showed that there is significant difference among the attitudes of students in various levels and also among students of different universities. <br>
</div>
اخلاق حرفه ای, اخلاق در کتابداری و اطلاع رسانی, کتابداری و اطلاعر سانی, کدهای اخلاقی, مؤلفه های اخلاقی
Codes of ethics, Ethics in library and information sciences, Library and information sciences, Professional ethics
15
24
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-25&slc_lang=fa&sid=1
نصرت
ریاحی نیا
10031947532846001589
10031947532846001589
Yes
زویا
آبام
10031947532846001590
10031947532846001590
No