Ethics in Science and Technology
اخلاق در علوم و فناوری
Ethics in Science and Technology
Literature & Humanities
http://ethicsjournal.ir
1
admin
2251-7634
2251-7634
14
2251-7634
fa
jalali
1401
9
1
gregorian
2022
12
1
17
3
online
1
fulltext
other
بررسی نقش اخلاق در شکل گیری برند مقصد
Investigating the Role of Ethics in Formation of Destination Brand
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">زمینه: </span></span></b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع درآمدزا در دنیا مطرح</span></span> <span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">است. . تصویر برند مقصد یکی از اساسی­ترین ابزارهای مدیران صنعت گردشگری است و گردشگران بر اساس تصویر ذهنی خود از مکان های</span></span> <span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">مختلف اقدام به تعیین مقصد گردشگری می کنند از این رو پژوهش حاضر بر آن شد تا نقش اخلاق در شکل گیری برند مقصد را مورد توجه قرار دهد. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">روش</span></span></b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">: این </span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">پژوهش </span></span><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">کاربردی و در زمره پژوهش های توصیفی </span></span><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"Arial",sans-serif">–</span></span><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra""> همبستگی قرار داشت. </span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">جامعه آماری شامل تمامی گردشگران داخلی و خارجی که در تابستان 98 به استان لرستان سفر کرده اند بود که از میان آنها 260 نفر به شکل نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته داده ها جمع آوری و با استفاده از معادلات ساختاری و روش </span></span><i><span dir="LTR" style="line-height:90%">MICMAC</span></i><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra""> مورد تحلیل قرار گرفتند. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">یافته ها:</span></span></b> <span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">5 مقوله شامل عوامل اجتماعی، عوامل زیرساختی، عوامل محیطی، فرهنگی، سیاسی شناسایی و دستهبندی شد. که 12 شاخص </span></span><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">مهم در این رابطه شناسایی شد. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">نتیجه گیری:</span></span></b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra""> بر اساس نتایج پژوهش مشخص شد عوامل اخلاقی چون، میزان نیکزیستی جامعه، احترام به دیگران، باورهای مذهبی، احترام به فرهنگ های دیگر، نبود تعصبات قومی </span></span><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"Arial",sans-serif">–</span></span><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra""> نژادی، حمایت از دیگران، احترام به محیط زیست، اعتبار، ثبات و امنیت، آزادی های فردی و اجتماعی، برابری حقوق، زیرساخت های ایمن در شکل گیری تصویر برند مقصد نقش دارند</span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span style="font-size:12.0pt">Background: </span></b><span style="font-size:12.0pt">Today, the tourism industry is considered as one of the most important revenue-generating industries in the world. Destination brand image is one of the most basic tools of tourism industry managers and tourists determine the tourist destination based on their mental image of different places. Therefore, the present study decided to consider the role of ethics in the formation of the destination brand. </span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span style="font-size:12.0pt">Method:</span></b><span style="font-size:12.0pt"> This research was applied and was among the descriptive-correlation studies. The statistical population included all domestic and foreign tourists who traveled to Lorestan province in the summer of 1998, of which 260 people were selected by random cluster sampling and collected data using a researcher-made questionnaire and using structural equations and the MICMAC method was analyzed</span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt">.</span><span style="font-size:12.0pt"></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span style="font-size:12.0pt">Results:</span></b><span style="font-size:12.0pt"> 5 categories including social, infrastructural, environmental, cultural and political factors were identified and categorized. Twelve important indicators were identified in this regard</span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt">.</span><span style="font-size:12.0pt"></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span style="font-size:12.0pt">Conclusion:</span></b><span style="font-size:12.0pt"> Based on the results of the research, it was determined that moral factors such as the level of well-being of the society, respect for others, religious beliefs, respect for other cultures, lack of ethnic-racial prejudices, protection of others, respect for the environment, credibility, stability and security, Individual and social freedoms, equality of rights, secure infrastructure play a role in shaping the image of the destination brand</span><span style="font-size:12.0pt">.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="font-size:12.0pt" lang="EN"></span></span></span></span></span><br>
اخلاق, برند مقصد, گردشگری
Ethics, Destination brand, Tourism
180
184
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2683-2&slc_lang=other&sid=1
آرش
نظامی
10031947532846009453
10031947532846009453
No
فرشید
نمامیان
10031947532846009454
10031947532846009454
Yes
2. گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
علیرضا
اسلامبولچی
10031947532846009455
10031947532846009455
No
3. گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد همدان،همدان، ایران