Ethics in Science and Technology
اخلاق در علوم و فناوری
Ethics in Science and Technology
Literature & Humanities
http://ethicsjournal.ir
1
admin
2251-7634
2251-7634
14
2251-7634
fa
jalali
1401
6
1
gregorian
2022
9
1
17
2
online
1
fulltext
other
رابطه بین سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفهای آموزگاران
Build Brand Trust and Brand Consolidation by Emphasizing on Employees Morality Variables
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">زمینه: </span></span></b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">در عصر جدید انقلاب رسانه ها، شناخت عوامل تاثیرگذار بر مولفه های اخلاقی امری اجتناب ناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفهای آموزگاران منطقه شش تهران انجام شد.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">روش:</span></span></b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی است</span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">. </span></span><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">جامعه آماری تحقیق کلیه آموزگاران منطقه 6 شهر تهران در سال 1398-1397 به تعداد 270 نفر میباشد. روش نمونه­گیری تصادفی ساده بود که حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی و مورگان 159 نفر تعیین شد. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق سه پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفهای </span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">؛ </span></span><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">پرسشنامه استاندارد سواد رسانه</span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:"></span></span><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">ای </span></span><i><span dir="LTR" style="line-height:90%">MLS</span></i> <span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">و پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش در سطح آمار استنباطی از آزمون آماری رگرسیون خطی همزمان استفاده شد.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">یافتهها</span></span></b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">: </span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتایج نشان داد </span></span><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">بین مؤلفههای سواد رسانه</span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:"></span></span><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">ای با اخلاق حرفهای آموزگاران رابطه مثبت و معنادار </span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">وجود دارد (01/0></span></span><span dir="LTR" style="line-height:90%"><span arial="" style="font-family:">p</span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">)</span></span> <span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">و همچنین بین سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفهای آموزگاران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد(05/0></span></span><span dir="LTR" style="line-height:90%"><span arial="" style="font-family:">p</span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">). نتایج نشان می­دهد که با </span></span><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">سواد رسانهای</span></span> <span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">و سواد اطلاعاتی</span></span> <span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">میتوان </span></span><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">اخلاق حرفهای آموزگاران را </span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> پیش بینی کرد. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتیجهگیری</span></span></b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">: با توجه به یافته ها می توان گفت با افزایش سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی معلمان، اخلاق حرفهای آنان افزایش مییابد و یکی از مسائل مهم نظام تعلیم و تربیت که امروز ضعف آن محسوس می باشد، مرتفع می گردد.</span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:12.0pt">Background: </span></b><span style="font-size:12.0pt">In the new era of media revolution, it is inevitable to know the factors affecting the moral components. The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between media literacy and information literacy with the professional ethics of teachers in the sixth district of Tehran. </span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:12.0pt">Method:</span></b><span style="font-size:12.0pt"> The current research method is descriptive-correlation. The statistical population of the research is 270 people of all teachers of district 6 of Tehran in 2017-2018. The random sampling method was simple, and the sample size was determined according to the Kerejesi and Morgan table of 159 people. The main tools used in this research are three standard professional ethics questionnaires; MLS media literacy standard questionnaire and information literacy standard questionnaire. Simultaneous linear regression statistical test was used to analyze the research data at the level of inferential statistics.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:12.0pt">Results:</span></b><span style="font-size:12.0pt"> The results showed that there is a positive and significant relationship between the components of media literacy and teachers' professional ethics (p<0.01), and there is also a positive and significant relationship between information literacy and teachers' professional ethics (p>0.05). The results show that the professional ethics of teachers can be predicted with media literacy and information literacy. </span> <span style="font-size:12.0pt"></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:12.0pt">Conclusion:</span></b><span style="font-size:12.0pt"> According to the findings, it can be said that by increasing the media literacy and information literacy of teachers, their professional ethics will increase and one of the important issues of the education system, which is currently weak, will be solved.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-size:12.0pt"></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span lang="EN" style="font-size:12.0pt"></span></span></span></span></span></div>
سواد اطلاعاتی, سواد رسانهای, اخلاق حرفهای
Information literacy, Media literacy, Professional ethics
74
80
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-408-5&slc_lang=other&sid=1
حسین
مردای مخلص
10031947532846009059
10031947532846009059
Yes
1. گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
نسرین
قلی پور مطلق سبزواری
10031947532846009060
10031947532846009060
No
2. گروه علوم تربیتی، آموزش و پرورش، تهران، ایران