Ethics in Science and Technology
اخلاق در علوم و فناوری
Ethics in Science and Technology
Literature & Humanities
http://ethicsjournal.ir
1
admin
2251-7634
2251-7634
14
2251-7634
fa
jalali
1401
5
1
gregorian
2022
8
1
17
online
1
fulltext
other
طراحی و اعتباریابی الگوی رهبری اخلاقی مبتنی بر ادبیات کلاسیک ایران
Designing and Validating a Moral Leadership Model Based on Classical Iranian Literature
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">زمینه: </span></span></b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">ادبیات کلاسیک ایران مملو از مفاهیم اخلاقی است و می تواند به عنوان نقشه راه در زمینه های نختلف مورد توجه قرار گیرد. از این رو، این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی رهبری اخلاقی مبتنی بر ادبیات کلاسیک ایران شکل گرفت.</span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">روش: </span></span></b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">نوع پژوهش، توسعه­ای و به صورت ترکیبی است. در بخش کیفی جامعه اماری شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها و مدیران و کارشناسان شهرداری­های شهر شیراز بود که از میان آنها به روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه بود و تحلیل داده­ ها با رویکرد تحلیل براون و کلارک (2006) انجام شد. در بخش کمّی پژوهش، جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان شهرداری­های شهر شیراز بود که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی 490 نفر انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه­ ای محقق ­ساخته بخش کیفی بود. تحلیل داده ها با روش معادلات ساختاری انجام شد. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">یافته ها:</span></span></b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> پس از تحلیل داده­ ها، </span></span><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">94 کد نهایی تأیید شد</span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">. این کدها در سه بُعد پنداری با ۱۶ کد و سه زیرتم، کرداری با ۶۰ کد و سه زیرتم و گفتاری با ۱۸ کد و یک زیرتم، دسته­ بندی گردید. نتایج بخش کمّی نشان می­ دهد مؤلفه پنداری به میزان ۵۳/۰ بر مؤلفه کرداری اثرگذار است. مؤلفه پنداری به میزان ۴۷/۰ بر مؤلفه گفتاری اثرگذار است و مؤلفه گفتاری به میزان ۳۹/۰ بر مؤلفه کرداری اثرگذار است.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتیجه گیری</span></span></b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">:</span></span> <span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">در ادبیات کلاسیک ایران موارد متعددی از تاکید بر ویزگی های رهبران اخلاقی وجود دارد که منطبق با نتایج پژوهش حاضر می توان آنها را در ابعاد پنداری(</span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">مؤلفههای بینش، شناخت و منش</span></span> <span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">)، گفتاری(کلامی) و کرداری (فردی ، سازمانی و گروهی) طبقه بندی کرد</span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra""></span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="tab-stops:right 19.2pt"><span style="text-autospace:none"><span calibri="" style="font-family:"><b><span lang="EN-AU" style="font-size:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">Background:</span></span></span></b><span lang="EN-AU" style="font-size:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black"> Classical Iranian literature is full of moral concepts and can be considered as a roadmap in various fields. Therefore, this study was formed with the aim of designing and validating a model of moral leadership based on classical Iranian literature.</span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="tab-stops:right 19.2pt"><span style="text-autospace:none"><span calibri="" style="font-family:"><b><span lang="EN-AU" style="font-size:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">Method:</span></span></span></b><span lang="EN-AU" style="font-size:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black"> The type of research is developmental and combined. In the qualitative part, the statistical population included faculty members of universities and managers and experts of Shiraz municipalities, from which 20 people were selected as a sample in a purposeful manner until the theoretical saturation was reached. It was an interview tool and data analysis was performed with Brown and Clark (2006) analysis approach. In the quantitative part of the study, the statistical population included managers and experts of Shiraz municipalities who were selected by stratified random sampling of 490 people. The instrument of the researcher-made questionnaire was the qualitative section. Data analysis was performed by structural equation method.</span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="tab-stops:right 19.2pt"><span style="text-autospace:none"><span calibri="" style="font-family:"><b><span lang="EN-AU" style="font-size:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">Results:</span></span></span></b><span lang="EN-AU" style="font-size:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black"> After analyzing the data, 94 final codes were confirmed. These codes were categorized into three dimensions: 16 codes and three subtopics, action with 60 codes and three subtopics, and speech with 18 codes and one subtopic. The results of the quantitative part show that the conceptual component has an effect on the behavioral component by 0.53. The conceptual component is 0.47 on the speech component and the speech component is 0.39 on the behavioral component.</span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="tab-stops:right 19.2pt"><span style="text-autospace:none"><span calibri="" style="font-family:"><b><span lang="EN-AU" style="font-size:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">Conclusion:</span></span></span></b><span lang="EN-AU" style="font-size:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black"> In classical Iranian literature, there are several cases of emphasis on the characteristics of moral leaders that according to the results of the present study can be in the dimensions of perception (components of insight, cognition and character), speech (verbal) and action (individual, organizational). And group).</span></span></span></span></span></span></span></span><br>
</div>
رهبری, اخلاق, ادبیات کلاسیک
Leadership, Ethics, Classical literature
29
36
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2630-2&slc_lang=other&sid=1
فرهاد
زارعی
10031947532846009532
10031947532846009532
No
1. مدیریت بازرگانی، گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی، دانشگاه اصفهان
هادی
تیموری
10031947532846009533
10031947532846009533
Yes
2. گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
علی
نصر اصفهانی
10031947532846009534
10031947532846009534
No
2. گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
محسن
محمدی فشارکی
10031947532846009535
10031947532846009535
No
3. گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان