Ethics in Science and Technology
اخلاق در علوم و فناوری
Ethics in Science and Technology
Literature & Humanities
http://ethicsjournal.ir
1
admin
2251-7634
2251-7634
14
2251-7634
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
16
4
online
1
fulltext
other
ارائه مدل پارادایمی نهادینه سازی اخلاق حرفه ای در اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی
The presentation of a Paradigm Model for Institutionalizing of Professional Ethics in Faculty Members of Physical Education and Sports Sciences
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:B Mitra;">زمینه: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل پارادایمی نهادینه سازی اخلاق حرفه ای در اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بود.</span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">روش: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">روش تحقیق در پژوهش حاضر، کیفی و با استفاده از رویکرد نظام مند نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین می باشد. جامعه آماری اساتید و خبرگان دانشگاهی در حوزه اخلاق حرفه ای</span> <span style="font-family:B Mitra;">بودند که نمونه گیری پژوهش به روش هدفمند از نوع گلوله برفی می باشد. ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ اعتبار مصاحبه ها از دو روش ﻟﯿﻨﮑﻠﻦ</span> <span style="font-family:B Mitra;">و ﮔﻮﺑﺎ و همچنین شاخص</span> <span style="font-family:B Mitra;">پایایی</span> <span style="font-family:B Mitra;">بازآزمون</span> <span style="font-family:B Mitra;">بین</span> <span style="font-family:B Mitra;">کدگذاری ها</span> <span style="font-family:B Mitra;">در</span> <span style="font-family:B Mitra;">دو فاصله</span> <span style="font-family:B Mitra;">زمانی استفاده شد.</span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">یافته ها: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">مفاهیم شناسایی شده در قالب شش مقوله اصلی 1. شرایط</span> <span style="font-family:B Mitra;">علی (عوامل شخصیتی، عوامل فردی، عوامل علمی (دانشی) و عوامل اخلاقی)؛ 2. مقوله</span> <span style="font-family:B Mitra;">مرکزی (نهادینه سازی اخلاق حرفه ای)؛ 3. راهبردها (کیفی سازی ارتقاء، نظارت و کنترل بهینه، و فرآیند جذب)؛ 4. عوامل زمینه ای (ارتباط موثر، ویژگی های انگیزشی، تخصص گرایی، و ارزشیابی عادلانه)؛ 5. عوامل مداخله گر (عوامل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی)؛ و 6. پیامدها (جلب اعتماد و احترام، تسری اخلاق، عملکرد بهینه، و ایجاد فرهنگ رقابت مثبت) دسته بندی و از ارتباط آنها مدل پارادایمی پژوهش ایجاد شد.</span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">نتیجه گیری: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">توجه به مضامین ارائه شده و پیاده سازی آنها می تواند موجب پیامدهای مثبتی از جمله عملکرد بهینه اعضای هیأت علمی، تسری اخلاق در دانشکده های علوم ورزشی، جلب اعتماد متقابل بین دانشجویان و اساتید، و نهایتا ایجاد فرهنگ رقابت در فضایی مثبت و اخلاقی گردد.</span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background: </strong>The purpose of this study was to present a paradigm model of institutionalization of professional ethics in faculty members of physical education and sports sciences.<br>
<strong>Method:</strong> The present study was conducted by a qualitative method using a systematic approach of grounded theory (GT). The statistical population consisted of academic professors and experts in professional ethics; and sampling was performed by convenience and Snowball method. The validity of interviews was determined by a method by Lincoln & Guba as well as using the reliability of test-retest between codes at two time intervals.<br>
<strong>Results:</strong> The identified concepts were classified into the following six main categories and a paradigm model of research was created according to their association: 1) Causal conditions (personality, personal, scientific (knowledge) and ethical factors), 2) Central category (institutionalization of professional ethics), 3) Strategies (qualification of promotion, monitoring and evaluation, and attraction process), 4) Contextual factors (effective communication; motivational features; specialization; and fair evaluation), 5) Intervening factors (political, cultural and economic factors), 6) Consequences (building trust and gaining the respect; extension of ethics; optimal performance; and creation of a positive competition culture).<br>
<strong>Conclusion:</strong> The attention to the above subjects and their implementation can lead to positive consequences, including the faculty members' optimal performance, extension of ethics at sports science universities, building mutual trust between students and professors, and finally creation of a competition culture in a positive, ethical atmosphere.</div>
پارادایم, اخلاق حرفه ای, نهادینه سازی, تربیت بدنی, آموزش عالی
Paradigm, Professional ethics, Institutionalization, Physical education, Higher education
72
80
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-138&slc_lang=other&sid=1
سعید
حبیبی
10031947532846008268
10031947532846008268
No
1. گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان).
مهدی
سلیمی
m.salimi@spr.ui.ac.ir
10031947532846008269
10031947532846008269
Yes
2. گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
سید حسن
حسینی
10031947532846008270
10031947532846008270
No
3. گروه مدیریت، دانشگاه افسری امام علی (ع).