Ethics in Science and Technology
اخلاق در علوم و فناوری
Ethics in Science and Technology
Literature & Humanities
http://ethicsjournal.ir
1
admin
2251-7634
2251-7634
14
2251-7634
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
16
4
online
1
fulltext
other
نقش واسطهای فاصله روان شناختی در رابطه بین هویت اخلاقی و هویت معنوی با همدلی
The Mediating Role of Psychological Gap in the Relationship between Moral Identity and Spiritual Identity with Empathy
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:B Mitra;">زمینه: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">از عوامل مؤثر بر افزایش کیفیت تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای خاص، رفتارهای همدلانه آموزش­دهندگان است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای فاصله روان­شناختی در رابطه بین هویت اخلاقی و هویت معنوی با همدلی انجام شده است. </span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">روش:</span></strong><span style="font-family:B Mitra;"> مطالعۀ حاضر توصیفی- همبستگی است، که از جامعۀ کارکنان آموزش کودکان استثنایی استان چهارمحال و بختیاری، 191 کارمند با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه همدلی، هویت اخلاقی، هویت معنوی و فاصله روان­شناختی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار</span><em><span dir="LTR">AMOS</span></em> <span style="font-family:B Mitra;"> انجام شد. </span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">یافته­ها:</span></strong><span style="font-family:B Mitra;"> نتایج نشان داد، مدل این پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به یافتهها، فاصله روان­شناختی نقش واسطهای در رابطه هویت اخلاقی و هویت معنوی با همدلی داشت. به این معنا که با افزایش هویت اخلاقی و هویت معنوی، فاصله روان­شناختی کاهش یافته و از این طریق، همدلی افزایش یافته است. </span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">نتیجه­گیری:</span></strong><span style="font-family:B Mitra;"> پژوهش حاضر با ارائه الگویی از همدلی نشان داد که هویت اخلاقی و هویت معنوی از طریق فاصله روان­شناختی، رفتارهای همدلانه را تحت تأثیر قرار میدهد. بر این اساس، میتوان با فراهم آوردن زمینه کاهش باورهای عدم رعایت حریم اخلاقی و جهت­گیری غلبه اجتماعی، آنان را در جهت رفتارهای نوع­دوستانه و همدلانه، سوق داد.</span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background: </strong>One of the effective factors on increasing the quality of education of children with special needs is the empathetic behaviors of educators. Accordingly, the present study aimed to investigate the mediating role of psychological gap in the relationship between moral identity and spiritual identity with empathy.<br>
<strong>Method:</strong> The present study is a descriptive-correlational study in which 191 employees were selected from the population of exceptional children education staff in Chaharmahal and Bakhtiari province using random cluster sampling. Research tools included empathy questionnaire, moral identity, spiritual identity and psychological gap. Data analysis was performed by statistical method of structural equation modeling using AMOS software.<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that the model of this research is suitable fit. According to the findings, the psychological gap had a mediating role in the relationship between moral identity and spiritual identity with empathy. In this sense, with increasing moral identity and spiritual identity, the psychological gap has decreased and thus empathy has increased.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The present research, by presenting a model of empathy, showed that moral identity and spiritual identity through emotional disturbance affect empathic behaviors. Accordingly, it can be achieved by providing the grounds for decreasing the beliefs of non-observance of moral privacy and the orientation of social dominance, led them to behave kindly and sympathetic.</div>
فاصله روان شناختی, همدلی, هویت اخلاقی, هویت معنوی
Psychological gap, Empathy, Moral identity, Spiritual identity
45
52
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-135&slc_lang=other&sid=1
نادیا
بابادی عکاشه
10031947532846008358
10031947532846008358
No
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، بروجن، ایران
حمزه
میرزایی
10031947532846008359
10031947532846008359
No
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، بروجن، ایران
محمد مهدی
شیرزادی
mshirzadi1367@gmail.com
10031947532846008360
10031947532846008360
Yes
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، بروجن، ایران
سمیرا
راهپیما
10031947532846008361
10031947532846008361
No
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، بروجن، ایران