Ethics in Science and Technology
اخلاق در علوم و فناوری
Ethics in Science and Technology
Literature & Humanities
http://ethicsjournal.ir
1
admin
2251-7634
2251-7634
14
2251-7634
fa
jalali
1400
5
1
gregorian
2021
8
1
16
online
1
fulltext
other
رابطه ویژگی های اخلاقی و شخصیتی مصرف کننده با نیت خرید: نقش میانجی ادراک فایده و سهولت استفاده از فناوری
Antecedents, Sudden purchasing behavior, Psychological characteristics, Ethical factors, Cultural factors
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:B Mitra;">زمینه: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">یکی از مهمترین متغیر ها در تعاملات تجاری، بررسی رابطه ویژگی های اخلاقی و شخصیتی مصرف کننده با نیت خرید می باشد. هدف این مطالعه آن است که با تحلیل اینکه ویژگی اخلاقی (آگاهی از ارزشها) و ویژگی شخصیتی (لذت خرید) چه موقع و چگونه از طریق ادراک فایده و سهولت استفاده بر نیت خرید اثر می گذارند، درکمان از عوامل محرک خرید را افزایش دهد. </span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">روش: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">پژوهش حاضر توصیفی </span>–<span style="font-family:B Mitra;"> همبستگی بود. جامعه آماری شامل افرادی بود که دستگاه های همراه با دسترسی به اینترنت داشتند از میان جامعه مورد نظر نمونه ای به حجم 384 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار تحلیل پرسشنامه محقق ساخته بود و در نهایت برای آزمودن تأثیرات شرطی غیر مستقیم، از تحلیل مسیر استفاده شد. </span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">یافته ها:</span></strong><span style="font-family:B Mitra;"> نتایج نشان می دهند که هم آگاهی از ارزشها در مصرف کنندگان و هم لذت خرید آنها اثر غیر مستقیم مثبت بر نیت خرید دارند. همچنین نتایج نشان می دهند که در هنگام بررسی اثر ویژگی های اخلاقی و شخصیتی لازم است شروط مرزی مورد توجه قرار بگیرند. </span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">نتیجه گیری: </span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">لازم است خرده فروشان در هنگام تلاش برای افزایش پایگاه خودشان و دستیابی به اهداف فروش، به ارزش های اجتماعی و فرهنگی جامعه توجه کرده و ویژگی های اخلاقی و شخصیتی کاربران را مد نظر قرار دهند</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background: </strong>One of the most important variables in business interactions is examining the relationship between consumer moral characteristics and personality with the intention to buy. The purpose of this study is to increase our understanding of purchasing motivation by analyzing when and how ethical traits (awareness of values) and personality traits (purchasing pleasure) affect purchasing intent through perception of benefit and ease of use.<br>
<strong>Method</strong>: The present study was descriptive-correlational. The statistical population included people who had devices with Internet access. From the target population, a sample of 384 people was selected as available. The analysis tool was a researcher-made questionnaire and finally path analysis was used to test the indirect conditional effects.<br>
<strong>Results</strong>: The results show that both awareness of values in consumers and their purchase pleasure have an indirect positive effect on purchase intention. The results also show that borderline conditions need to be considered when examining the effect of moral and personality traits.<br>
<strong>Conclusion</strong>: When trying to increase their base and achieve sales goals, retailers need to pay attention to the social and cultural values of society and consider the moral and personality traits of users.<br>
</div>
ویژگی های شخصیتی, ویژگی های اخلاقی, آگاهی از ارزشها, لذت خرید
Personality traits, Moral traits, Awareness of values, Shopping pleasure
87
95
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-90&slc_lang=other&sid=1
کمال
قلندری
10031947532846007247
10031947532846007247
Yes
علیرضا
کیا
10031947532846007248
10031947532846007248
No