Ethics in Science and Technology
اخلاق در علوم و فناوری
Ethics in Science and Technology
Literature & Humanities
http://ethicsjournal.ir
1
admin
2251-7634
2251-7634
14
2251-7634
fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
15
ویژه نامه
online
1
fulltext
other
توارث رفتارمصرف کننده : ارائه مدل برای بهبود خدمات بانکی بر اساس نظریه مم ها با تاکید بر مولفه های اخلاقی
Inheritance of Consumer Behavior: Providing a Model for Improving Banking Services Based on Meme Theory with Emphasis on Ethical Components
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:B Mitra;">زمینه: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">مِم یک تئوری توارثی و ایده، رفتار یا روشی است که از طریق فرهنگ</span> <span style="font-family:B Mitra;">از فردی به فرد دیگر منتشر میشود. </span><span style="font-family:B Mitra;">تئوری توارثها از نظر میزان سازگاری و قابلیت، یعنی تطبیق با محیط فرهنگی- اجتماعی که در آن پخش شدهاند، متفاوت هستند. مم های سازگارتر و با قابلیت بیشتر، در منتقل شدن، سرایت­کردن به افراد بیشتر و در نتیجه گسترده شدن و پخش­شدن در جمعیت بزرگتر موفقتر خواهند بود. می­توان مفاهیم موجود در این تئوری را برای الگوی تکامل فرهنگی به کار برد، بنابراین، این تحقیق با هدف ارائه مدل مناسب برای بهبود خدمات بانکی بر اساس نظریه مم­ها شکل ­گرفت. </span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">روش</span></strong><span style="font-family:B Mitra;">: تحقیق حاضر با استفاده از روش آمیخته (کمی و کیفی) انجام شده است. در فاز کیفی:­جامعه آماری خبرگان امور بانکی (روسا و معاونین بانک) استان سمنان بودندکه با استفاده از تکنیک گلوله برفی 15 خبره به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و داده­ها با تکنیک دلفی مورد تحلیل قرار گرفتند. در فاز کمی، روش علی-مقایسه­ای بود و جامعه آماری مشتریان بانک های سمنان بودند که 209 نفر به روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه محقق­ساخته بود و داده­ ها با تحلیل ­عاملی و آزمون­ فریمن مورد تحلیل قرار­گرفتند. </span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">یافته­ ها:</span></strong><span style="font-family:B Mitra;"> نتایج بخش­کیفی </span><span style="font-family:B Mitra;">38 شاخص را در قالب 4 مفهوم اصلی </span><span style="font-family:B Mitra;">ارایه کرد و بخش کمی نشان داد مدل تحقیق از برازندگی لازم برخوردار بود. </span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">نتیجه­ گیری:</span></strong><span style="font-family:B Mitra;"> 4 بعد اخلاقی، خدمات رفاهی، مسئولیت پذیری و عوامل سازمانی نقش مهمی در بهبود خدمات بانکی دارند که ب</span><span style="font-family:B Mitra;">عد اخلاقی در صدر و عوامل سازمانی در پایینترین الویت در خدمات بانکی قرار می­ گیرند.</span><span style="font-family:B Mitra;"></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background</strong>: Meme is a hereditary theory and an idea, behavior, or method that is transmitted from one person to another through culture. Inheritance theories differ in the degree of adaptation and capability, that is, adaptation to the socio-cultural environment in which they are spread. More adaptable and more capable memes will be more successful in transmitting, spreading to more people, and thus spreading to a larger population. The concepts in this theory can be used as a model for cultural evolution, therefore, this research was formed with the aim of providing a suitable model for improving banking services based on the theory of memes.<br>
<strong>Method:</strong> The present study was conducted using a mixed method (quantitative and qualitative). In the qualitative phase: The statistical population was banking experts (heads and deputies of the bank) in Semnan province who were selected as a sample using the snowball technique of 15 experts. The interview tool was semi-structured and the data were analyzed by Delphi technique. In the quantitative phase, the statistical population was the customers of Semnan banks that 209 people were selected as the sample by the available method. The instrument was a researcher-made questionnaire and the data were analyzed by factor analysis and Freeman test.<br>
<strong>Results:</strong> The results of the qualitative section presented 38 indicators in the form of 4 main concepts and the quantitative section showed that the research model had the necessary suitability.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Four ethical dimensions, welfare services, responsibility and organizational factors have an important role in improving banking services that ethical dimension is at the top and organizational factors are at the lowest priority in banking services.</div>
نظریه مم ها, , خدمات بانکی, توارث رفتارمصرف کننده, اخلاق
Memes theory, Banking services, Inheritance of consumer behavior, ethics
25
31
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-161&slc_lang=other&sid=1
مهدی
احسانی فرد
10031947532846006373
10031947532846006373
No
فرشاد
فائزی رازی
10031947532846006374
10031947532846006374
Yes
علی اکبر
امین بیدختی
10031947532846006375
10031947532846006375
No