Ethics in Science and Technology
اخلاق در علوم و فناوری
Ethics in Science and Technology
Literature & Humanities
http://ethicsjournal.ir
1
admin
2251-7634
2251-7634
14
2251-7634
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
15
1
online
1
fulltext
other
نقش هوش معنوی و اخلاق حرفه ای بر تعلل ورزی شغلی معلمان
Role of Spiritual Intelligence and Professional Ethics on Occupational Procrastination of Teachers
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:B Mitra;">زمینه:</span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">توجه به کاهش تعلل­ ورزی معلمان و بهبود اخلاق حرفه ­ای آن­ها از اهمیت ویژه ­ای در سازمان­ها آموزشی برخوردار است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین نقش هوش معنوی و اخلاق حرفه­ ای بر تعلل ورزی شغلی معلمان می­ باشد.</span><span style="font-family:B Mitra;"></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">روش: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود که بر روی 183 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر قاین انجام گرفت. نمونه ­ها به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده­ ها از سه پرسشنامه استاندارد؛ هوش معنوی، اخلاق حرفه ­ای و تعلل ورزی شغلی استفاده و داده­ ها با استفاده از نرم افزار </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;">SPSS_18</span></span><span style="font-family:B Mitra;"> و آزمون­های آماری ضریب رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند.</span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">یافته­ ها: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">نتایج نشان داد که </span><span style="font-family:B Mitra;">هوش معنوی با میانگین </span><span style="font-family:B Mitra;">77/0</span><span style="font-family:Cambria,serif;">±</span><span style="font-family:B Mitra;">06/4 ، اخلاق حرفه ­ای با میانگین 61/0</span><span style="font-family:Cambria,serif;">±</span><span style="font-family:B Mitra;">65/3</span><span style="font-family:B Mitra;"> بالاتر</span><span style="font-family:B Mitra;"> از حد متوسط قرار دارند، همچنین تعلل­ ورزی با میانگین 34/0</span><span style="font-family:Cambria,serif;">±</span><span style="font-family:B Mitra;">63/2</span> <span style="font-family:B Mitra;">پایین­تر از حد متوسط قرار دارد. هوش معنوی 22درصد از واریانس تعلل ورزی و 16 درصد از واریانس اخلاق حرفه­ای معلمان را تبیین می­کند؛ همچنین اخلاق حرفه­ ای 33 درصد از تغییرات واریانس تعلل ورزی معلمان را تبیین می­کند.</span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">نتیجه گیری: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">هوش معنوی و اخلاق حرفه ­ای سبب کاهش تعلل ورزی شغلی در معلمان می ­شود. از طرفی هوش معنوی زمینه بهبود اخلاق حرفه­ ای معلمان را فراهم می­ آورد. بنابراین می­ توان با فراهم آوردن زمینه ­های بهبود هوش معنوی و اخلاق حرفه ­ای در معلمان موجب کاهش تعلل ورزی آن­ها و درنتیجه بهبود کارایی نظام آموزشی را فراهم آورد.</span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background: </strong>Attention to reducing the procrastination of teachers and improving their professional ethics has special importance in educational organization. Therefore, the goal of present research is invetigating the role of spiritual intelligence and occupational procrastination of teachers.<br>
<strong>Method: </strong>The method of present research was descriptive-correlation that it is done on 183 individuals of teachers’ primary level of Qaen. Samples were chosen by Cluster sampling method. Data were collected through three standard questionnaires; spiritual intelligence, procrastination and professional ethics. Data were are analyzed by SPSS -18 and statistical tests, multiple correlation coefficient and Pearson correlation coefficient.<br>
<strong>Results: </strong>Results showed that spiritual intelligence with mean of 4.06 +0.77 , professional ethics with mean of 3.65+0.61 are above average and procrastination with mean of 2.63+0.34 is lower than average, as well. Spiritual intelligence explains the 22% of variance of procrastination and 16% of variance of professional ethics of teachers; professional ethics explains the 33 % of variance alterations of procrastination of teachers.<br>
<strong>Conclusion: </strong>Spiritual intelligence and professional ethic causes reducing of procrastination among teachers. On one hand, spiritual intelligence provides ground of professional ethics improvement of teachers. Therefore, providing ground of improving the spiritual intelligence and professional ethic among teachers causes reducing their procrastination and as a result, improves productivity of educational system.<br>
</div>
اخلاق حرفه ای, هوش معنوی, تعلل ورزی
Professional ethic, Spiritual intelligence, Procrastination
86
92
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-17&slc_lang=other&sid=1
میثم
غلام پور
10031947532846007966
10031947532846007966
Yes
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
هادی
پور شافعی
10031947532846007967
10031947532846007967
No
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران