Ethics in Science and Technology
اخلاق در علوم و فناوری
Ethics in Science and Technology
Literature & Humanities
http://ethicsjournal.ir
1
admin
2251-7634
2251-7634
14
2251-7634
fa
jalali
1397
11
1
gregorian
2019
2
1
13
4
online
1
fulltext
fa
انعکاس اخلاق حرفهای در برنامه درسی رشته پرستاری
Reflection of Professional Ethics in the Nursing Curriculum
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b mitra;">زمینه</span></strong><span style="font-family:b mitra;">: امروزه اخلاق حرفهای همواره یکی از مباحث بسیار مهم در جامعه است که مورد توجه بسیاری از جمله نظامهای آموزشی قرار ‏گرفته است. بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی انعکاس اخلاق حرفهای در برنامه درسی رشته پرستاری در دوره کارشناسی ‏میباشد.‏</span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;">روش</span></strong><span style="font-family:b mitra;">: روش این پژوهش پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل دانشجویان سالهای سوم و چهارم و پنجم کارشناسی رشته پرستاری ‏دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود که تعداد آنها 150 نفر بودند و نمونه آماری طبق جدول مورگان 108 نفر بود که با روش تصادفی ‏خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای مربوط به این پژوهش از پرسشنامه محقق- ساخته استفاده شد. جهت تحلیل ‏دادهها از روش هایی همچون فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و آزمونهای تی تک نمونهای و رتبهبندی فریدمن استفاده شد.‏</span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;">یافتهها</span></strong><span style="font-family:b mitra;">: یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که در سطح خطای 05/0 =‏</span><span dir="LTR">a</span><span style="font-family:b mitra;">‏ با توجه به این که مقدار معنیداری عدد 001/0 شده و ‏کمتر از 05/0 میباشد و نیز با توجه به مقدار ‏</span><span dir="LTR">t</span><span style="font-family:b mitra;">‏ که همگی بیشتر از مقدار ‏</span><span dir="LTR">t</span><span style="font-family:b mitra;">‏ جدول (96/1) شده است میتوان ادعا کرد که فرض صفر رد ‏میشود. نتایج آزمون فریدمن نشان میدهد که مؤلفه وفاداری با میانگین 25/7 در بالاترین رتبه و برتری جویی و رقابتطلبی با میانگین ‏‏21/3 در پایینترین رتبه قرار میگیرند.‏</span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;">نتیجهگیری</span></strong><span style="font-family:b mitra;">: از دیدگاه دانشجویان، اخلاق حرفهای در برنامه درسی این رشته تا اندازهای مطلوب انعکاس یافته است. همچنین در بین ‏مؤلفههای اخلاق حرفهای مفهوم وفاداری، مسئولیتپذیری و صادق بودن بیشترین انعکاس را در برنامه درسی این رشته داشته است.‏</span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background</strong>: Today, ethics is always one of the most important issues in the community that ‎<span dir="RTL">is </span>attended by many educational systems in the world. So the main ‎purpose of this research is reflecting of the professional ethics in undergraduate nursing ‎curriculum.‎<br>
<strong>Method</strong>: This research method is survey. The Statistical population includes third, fourth and ‎fifth years of undergraduate nursing students of Islamic Azad University of Tabriz branch that ‎they were 150 students and according to Morgan table the sample size was 108 students ‎which are selected via randomly multi-stage cluster sampling. Data are collected in regard to ‎self-made questionnaires. In order to analyze variables in descriptive statistics indicators like ‎frequency, mean standard deviation and pie chart as well as in referential statistics one sample ‎t-test and Friedman ranking are applied.‎<br>
<strong>Results</strong>: The findings showed that at the level of statistical error 0/05 and given the significant ‎amount (0/001) and that is less than 0/05, and also considering that all are greater than t ‎table (1/96), it could be argued that the null hypothesis is rejected. Friedman test results showed ‎that loyalty component with an average of 7/25 is in the highest rank and desire for excellence ‎and competitiveness with an average of 3/21 is in the lowest rank.‎<br>
<strong>Conclusion</strong>: From the view of students, professional ethics in the nursing curriculum has ‎reflected relatively favorable. Also, the elements of professional ethics like as loyalty, ‎responsibility and honesty is most reflected in the nursing curriculum.‎</div>
برنامه درسی, اخلاق حرفهای, پرستاری
Curriculum, Professional ethics, Nursing
30
37
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-185&slc_lang=fa&sid=1
سیروس
اسدیان
10031947532846005899
10031947532846005899
Yes
وحیده
رحیم زاده
10031947532846005900
10031947532846005900
No