Ethics in Science and Technology
اخلاق در علوم و فناوری
Ethics in Science and Technology
Literature & Humanities
http://ethicsjournal.ir
1
admin
2251-7634
2251-7634
14
2251-7634
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
13
3
online
1
fulltext
fa
رابطه اخلاق حرفهای مدیران بر سطح افشای اطلاعات مسئولیتپذیری اجتماعی
Investigating the Relationship between Managers' Professional Ethics and Information Disclosure of Companies' Social Responsibility
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b mitra;">زمینه</span></strong><span style="font-family:b mitra;">: جوامع بشری و حرفههای مختلف، بدون پایبندی به اخلاق حرفهای مسیری رو به انحطاط خواهند داشت. هدف این پژوهش، بررسی ‏رابطه اخلاق حرفهای مدیران بر سطح افشای اطلاعات مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ‏است. اخلاق موضوع مهمی است که وجود آن در تمام حرفهها و مشاغل ضروری است. مسئولیت</span> <span style="font-family:b mitra;">اجتماعی، شامل مجموعه وظایف و ‏تعهدهایی است که شرکت باید در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعهای که در آن فعالیت میکند، انجام دهد.‏</span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;">روش</span></strong><span style="font-family:b mitra;">: این پژوهش کاربردی بوده و جامعه آن را کل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل میدهند. نمونه برگزیده ‏متشکل از اطلاعات 54 شرکت است که با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. برای سنجش سطح افشای مسئولیت اجتماعی ‏شرکتها از الگوی مسئولیت</span> <span style="font-family:b mitra;">اجتماعی و برای سنجش اخلاق حرفهای مدیران از پرسشنامه استفاده شد، همچنین دوره زمانی مورد مطالعه ‏شامل سال</span> <span style="font-family:b mitra;">1394 است. برای آزمون فرضیه پژوهش نیز از روش حداقل مربعهای معمولی و شیوه مقطعی استفاده شد.‏</span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;">یافتهها:</span></strong><span style="font-family:b mitra;"> یافتههای حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نشان میدهد که پس از کنترل متغیرهای اندازه شرکت، نسبت ارزش دفتری به ارزش ‏بازار حقوق صاحبان سهام و ریسک سیستماتیک، بین سطح اخلاق حرفهای مدیران شرکت و سطح افشای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت ‏رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.‏</span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;">نتیجهگیری</span></strong><span style="font-family:b mitra;">: با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان ادعا کرد که با افزایش سطح اخلاق حرفهای، سطح افشای اطلاعات مسئولیتپذیری ‏اجتماعی شرکت، افزایش مییابد. در نتیجه پیشنهاد میشود که شرکتها برای افزایش سطح مسئولیتپذیری اجتماعی که مقوله با اهمیتی ‏است، به اخلاق حرفهای توجه ویژه نمایند.‏</span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background</strong>: Human societies will be declined without commitment to professional ethics. Purpose of this ‎study is to investigate the relationship between managers' professional morality and the level of ‎companies’ social responsibility information disclosure. ‎‎Social responsibility includes the collection of tasks and the commitments that the company ‎should do in order to maintain, care and assist to the society in which it acts<span dir="RTL">‏.‏</span>‎<br>
<strong>Method</strong>: This is an applied research and its population is the whole companies accepted in ‎Tehran stock exchange. The sample consists of 54 companies that have been chosen using ‎convenience sampling. To assess the level of disclosure of companies' social responsibility the ‎social responsibility pattern and for assessing managers' professional morality the ‎questionnaire was used; the study period includes 2015. To test the hypothesis, the ordinary ‎minimum squares method and cross-sectional method were used<span dir="RTL">‏.‏</span><br>
<strong>Results</strong>: The findings show that after controlling the company's size variables, the ratio of the ‎book value to the market value of equity of shareholders and systematic risk, there is a ‎significant positive relationship between the levels of company managers' professional morality ‎and the level of company's disclosure of social responsibility.‎<br>
<strong>Conclusion</strong>: Regarding the findings, it can be claimed that with an increase in the level of ‎professional morality, the level of corporate's social responsibility information disclosure is ‎increased. Consequently, it is recommended that to increase the level of social responsibility, ‎companies pay special attention to professional morality<span dir="RTL">‏.‏</span><br>
</div>
مسئولیتپذیری اجتماعی, اخلاق حرفهای, افشای اطلاعات
Social responsibility, Professional ethics, Information disclosure
101
107
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-174&slc_lang=fa&sid=1
حلیمه
رحمانی
10031947532846005837
10031947532846005837
No
حسین
رجب دری
10031947532846005838
10031947532846005838
Yes
ابوطالب
رسولی
10031947532846005839
10031947532846005839
No