TY - JOUR T1 - Investigating the Relationship between Moral Intelligence and Students' Resilience by Mediating of Psychological Hardiness TT - تحلیل رابطه بین هوش اخلاقی و تاب ‌آوری دانشجویان با میانجی‌گری سرسختی روانشناختی JF - ethicsjournal JO - ethicsjournal VL - 17 IS - 1 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-2591-fa.html Y1 - 2022 SP - 152 EP - 161 KW - Moral intelligence KW - Resiliency KW - Psychological hardiness KW - Students N2 - زمینه: دانشجویان برای مقابله با استرس‌های تحصیلی و پیامدهای غیراخلاقی آن از جمله تقلب باید تاب ‌آوری تحصیلی، سرسختی روانشناختی و هوش اخلاقی لازم را داشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و تاب ‌آوری دانشجویان با نقش میانجی سرسختی روانشناختی انجام گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی–همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان زاهدان در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان آن‌ها تعداد 308 دانشجو به شیوه نمونه‌گیری تصادفی– طبقه‌ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه هوش اخلاقی، تاب ‌آوری و سرسختی روانشناختی بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با کمک نرم‌افزارهای اس پی اس اس و لیزرل استفاده شد. یافته‌ها: رابطه هوش اخلاقی با تاب ‌آوری و سرسختی روانشناختی دانشجویان و رابطه سرسختی روانشناختی با تاب ‌آوری دانشجویان مثبت و معنادار بود. همچنین هوش اخلاقی با تاب ‌آوری دانشجویان هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم از طریق سرسختی روانشناختی رابطه مثبت و معنادار داشت. نتیجه‌گیری: دانشجویانی که هوش اخلاقی بالاتری دارند در برخورد با مسائل و مشکلات تحصیلی سرسختی روانشناختی بهتری را بروز می‌دهند و این سرسختی روانشناختی هم به نوبه خود باعث افزایش تاب ‌آوری آنان در فرآیند تحصیل می‌شود. M3 ER -