TY - JOUR T1 - Identifying and Developing the Components of Student's Ethical Charter TT - شناسایی و تدوین مولفه های منشور اخلاق دانش آموزی JF - ethicsjournal JO - ethicsjournal VL - 9 IS - 3 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-86-fa.html Y1 - 2014 SP - 0 EP - 0 KW - Ethics Charter KW - Students KW - High School N2 - زمینه: رعایت مولفه های اخلاقی در امر آموزش به وسیله دانش آموزان، نقش اساسی در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش و ایجاد فضای اخلاقی مناسب دارد. و تا زمانی که دانش آموزان اصول اخلاقی را در رابطه با خود، دیگران و معلم رعایت نکنند، سایر مباحث آموزشی به درستی استوار نمی گردند. از این رو، هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تدوین مولفه های منشور اخلاق دانش آموزی در مدارس بوده است. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل: تمامی معلمان و دانش آموزان دبیرستان های پسرانه استان تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای۱۰۰ نفر از معلمان و ۲۷۵ نفر از دانش آموزان دبیرستانی به عنوان نمونه های پژوهش انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه پژوهشگر ساخته منشور اخلاق دانش آموزی بود. در تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی، از روش های استنباطی (آزمون تی تک نمونه ای، معادلات ساختاری و آزمون تی دو جامعه مستقل و تاپسیس) استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن بود که؛ تمامی مولفه های شناسایی شده از همبستگی لازم به عنوان یک ساختار کلی، برخوردار بودند. و مولفه های: وقت شناسی و حضور به موقع در کلاس درس، مودب و مهربان بودن دانش آموز و اجتناب از نسبت دادن القاب تحقیر کننده به سایر دانش آموزان و کادر مدرسه به ترتیب دارای بیشترین وزن ها در مقایسه به دیگر مولفه ها بوده اند. و در بیشتر مولفه ها میان دانش آموزان و معلمان اختلاف نظر وجود داشت و معلمان نسبت به مولفه های ارائه شده در منشور اخلاق دانش آموزی، نظرات موافق تری نسبت به دانش آموزان قائل بودند. نتیجه گیری : نتایج بدست آمده بیانگر این مطلب است که؛ هر دو گروه معلمان و دانش آموزان نسبت به رعایت مولفه های اخلاقی در مدارس توجه جدی داشته اند. M3 ER -