RT - Journal Article T1 - JF - ethicsjournal YR - 2014 JO - ethicsjournal VO - 9 IS - 3 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-83-fa.html SP - 0 EP - 0 K1 - Ethical Context K1 - Ethical Leadership K1 - Perceived Organizational Support K1 - Personality Traits AB - زمینه: با توجه به افشای رسوایی‌های اخلاقی بزرگ در بیشتر سازمان­ها، اهمیت بعد اخلاقی رهبری بدیهی به نظر می­رسد. با این وجود، درک این نوع رهبری و رابطۀ آن با پیش­بین­ها و پیامدهای ناشی از آن نیازمند شناخت ماهیت آن است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی متغیرهای شخصیتی (وجدانی بودن، همگرایی و روان­رنجورخویی) و سازمانی (زمینۀ اخلاقی و حمایت سازمانی ادراک­شده) به‌عنوان پیش­بین­های رهبری اخلاقی بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل: تمامی کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون بودند. از میان جامعۀ مورد نظر، 300 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای، به عنوان نمونۀ پژوهش، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه­های تجدید نظر شدۀ پنج عاملی شخصیت نئو (36 سؤال)، زمینۀ اخلاقی سازمان (5 سؤال)، حمایت سازمانی ادراک­شده (8 سؤال) و رهبری اخلاقی (10 سؤال) بودند. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها: نتایج نشان داد که؛ تمامی متغیرهای پیش­بین با رهبری اخلاقی همبستگی معنی­دار دارند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که؛ متغیرهای پیش­بین 67 درصد از واریانس رهبری اخلاقی را تبیین می­کنند. نتیجه‌گیری: بر پایۀ یافته­های پژوهش؛ افراد براساس همخوانی ارزش­های شخصی­شان با ارزش­های سازمانی در سازمان­ها جذب و گزینش می‌شوند. بر اساس رهبری اخلاقی، افرادی که دارای ویژگی ها و ارزش­هایی هستند که آن­ها را علاقه­مند به رهبری اخلاقی می­سازد، به دنبال سازمان‌هایی خواهند بود که جو اخلاقی قوی داشته باشند و به وسیلۀ همین سازمان­ها نیز انتخاب می­شوند. LA eng UL http://ethicsjournal.ir/article-1-83-fa.html M3 ER -