TY - JOUR T1 - Evaluating the Function of Heavenly Messages Textbook Authors Based on the Values Explanation Approach in Moral Education TT - ارزیابی کارکرد مولفان کتاب های درسی پیام های آسمانی بر مبنای رویکرد تبیین ارزش ها در تربیت اخلاقی JF - ethicsjournal JO - ethicsjournal VL - 15 IS - 3 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-1979-fa.html Y1 - 2020 SP - 123 EP - 130 KW - Ethics KW - Moral education KW - Value explanation approach KW - Heavenly message textbooks KW - Authors N2 - زمینه: رفع دغدغه چگونگی تربیت اخلاقی دانش­آموزان با ارزیابی کارکرد مولفین میسر خواهد شد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی کارکرد مولفان کتاب­های پیام­های آسمانی بر مبنای انعکاس مولفه های رویکرد تبیین ارزش­هاست. روش: این پژوهش با ترکیبی از روش­های مطالعات اسنادی، دلفی فازی و تحلیل محتوا انجام شد. جامعه تحقیق را متون مرتبط با موضوع تحقیق تشکیل داد. جامعه آماری علاوه بر کتاب­های درسی پیام­های آسمانی دوره اول متوسطه شامل اساتید شاغل در دانشگاه­های استان­ همدان در رشته­های علوم­تربیتی، روانشناسی و الهیات بود که 40 نفر از آنان به صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. کلیه محتوای کتاب­های نامبرده به روش تمام شماری بررسی شد. روش نمونه­گیری از جامعه تحقیق، در دسترس بود که تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه داشت. از فیش، پرسشنامه محقق ساخته و چک لیست محقق ساخته تحلیل محتوا بــرای جمــع­آوری داده­هــا و از روش­های­­ آنتروپی شانون و تاپسیس بــرای تجزیــه و تحلیــل داده­هــا بهره­­برداری گردید. یافته­ ها: یافته ­ها حاکی است که خبرگان درباره 10 مولفه از­ رویکرد تبیین ارزش­ها به وحدت نظر رسیده­ اند و وضعیت کارکرد مولفان کتاب­های پیام­های آسمانی پایه­های 7، 8 و 9 بر اساس بازتاب مولفه­های رویکرد تبیین ارزش­ها در محتوای کتاب­های مذکور به ترتیب حائز رتبه 3، 2 و 1 می­باشد. نتیجه­ گیری: توزیع مولفه­ های رویکرد تبیین ارزش­ها که می­ توانستند تاثیرگذاری قابل توجهی در تربیت اخلاقی دانش ­آموزان در راستای شفاف­سازی ارزش­های اخلاقی در مواجه با تضادهای ارزشی داشته باشند، در محتوای کتاب­های پیام­های آسمانی به صورت نامتوازن است. بنابراین عملکرد مولفان کتاب­های نامبرده بر مبنای انعکاس مولفه ­های رویکرد مذکور نیازمند تجدیدنظر می­ باشد. M3 ER -