TY - JOUR T1 - The Role of Ethics, Professionalism & Organizational Identity of Faculty Members on Their Individual Accountability TT - نقش اخلاق حرفه ای و هویت سازمانی اعضای هیات علمی بر میزان پاسخگویی فردی آنان JF - ethicsjournal JO - ethicsjournal VL - 15 IS - 3 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-1974-fa.html Y1 - 2020 SP - 83 EP - 90 KW - Professional ethics KW - Individual responsibility KW - Organizational identity N2 - زمینه: اخلاق حرفه ای در دهه اخیر مورد توجه بسیاری از سازمان های ایرانی قرار گرفته است. چرا که ریشه بسیاری از رفتارها و فعالیت های مدیران و اساتید را باید در اخلاق و ارزش های اخلاقی جست و جو کرد. بر این اساس هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه اخلاق حرفه ای با پاسخگویی فردی اساتید با نقش میانجی هویت سازمانی بوده است. روش: پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش،کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه های شهید مدنی آذربایجان و بناب جمعا به تعداد 273 نفر بوده که از این تعداد 151 نفر به روش تصادفی طبقه¬ای نسبتی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه گیری شده در الگوی مفهومی، از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد که بیشترین شدت رابطه علی مربوط به رابطه بین هویت سازمانی و پاسخگویی و پس از آن رابطه علی اخلاق حرفه ای بر هویت سازمانی می¬باشد. در پژوهش حاضر رابطه علی اخلاق حرفه ای بر هویت سازمانی تائید شد. در عین حال رابطه علی اخلاق با پاسخگویی معنی دار دیده نشد (01/0 P >). همچنین طبق یافته پژوهش حاضر، نقش میانجی هویت سازمانی در رابطه بین اخلاق حرفه ای و پاسخگوئی در مدل تائید شد. با تائید نقش میانجی هویت سازمانی، اخلاق حرفه ای دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنی دار بر پاسخگوئی با ضریب 36/0 می باشد. نتیجه گیری: طبق نتایج پژوهش حاضر هویت سازمانی به طور مستقیم و اخلاق حرفه ای به طور غیر مستقیم، زمینه تقویت و بهبود پاسخگویی فردی اعضای هیات علمی را در محیط آموزشی فراهم می کند. M3 ER -