TY - JOUR T1 - Identifying the Ethical Competencies of International Tour Guides TT - شناسایی شایستگی‌های اخلاقی راهنمایان تور بین‌المللی JF - ethicsjournal JO - ethicsjournal VL - 15 IS - 3 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-1971-fa.html Y1 - 2020 SP - 58 EP - 64 KW - Tourism industry KW - Competency KW - Ethical competence KW - Tour guide N2 - زمینه: راهنمایان تور بین‌المللی، به عنوان خط مقدم برخورد گردشگران با جامعه مقصد، تأثیر زیادی بر رضایت گردشگران و بهبود کیفیت سفر دارند و شایستگی‌های اخلاقی اهمیت دارد. هدف مطالعه حاضر، شناسایی مؤلفه‌های شایستگی‌های اخلاقی راهنمایان تور بین‌المللی است. روش: برای انجام پژوهش از روش آمیخته مبتنی بر تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را راهنمایان تور بین‌المللی و خبرگان دانشگاهی در حوزه گردشگری تشکیل می‌دهند. تعداد نمونه با توجه به روش نمونه­گیری با مشارکت 28 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت گردشگری به اشباع رسید. روش نمونه­گیری غیراحتمالی و هدفمند بوده و برای شناسایی خبرگان از شیوه گلوله­برفی استفاده شد. ابزار پژوهش در مرحله اول (تحلیل کیفی) یک سوال به صورت مصاحبه نیمه­ساختاریافته و در مرحله دوم و سوم (تحلیل کمی) پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها در مرحله کیفی از تکنیک دلفی و در مرحله کمی از روش میانگین و ضریب همبستگی کندال استفاده شده است. یافته‌ها: شایستگی‌های اخلاقی راهنمایان تور بین‌المللی به‌دست‌آمده بر اساس نظر متخصصان، شامل 17 مؤلفه نگرش مثبت و جلب اعتماد گردشگران، رازداری، تعهد کاری و عدم کم‌کاری در ارائه خدمات تور و ... می‌شوند. نتایج: بر اساس نظر خبرگان، شایستگی­های اخلاقی نقش کلیدی در تأمین رضایت گردشگران بین المللی دارد و به منظور توسعه صنعت گردشگری لازم است ترویج الگوهای اخلاقی در جامعه راهنمایان تور بین المللی در اولویت قرار گیرد. نتایج به‌دست‌آمده در این مطالعه، می‌تواند مدیران مراکز آموزش راهنمایی تور و دانشکده‌های گردشگری را در توانمندسازی و تربیت راهنمایان تور اخلاق مدار یاری دهد. M3 ER -