TY - JOUR T1 - Relationship between Proffesional Ethics & Organizational Agility: Empowerment Cognitive as Mediator TT - رابطه بین اخلاق حرفه‌ای و چابکی سازمانی: نقش میانجی توانمندسازی شناختی JF - ethicsjournal JO - ethicsjournal VL - 11 IS - 2 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-305-fa.html Y1 - 2016 SP - 61 EP - 68 KW - Professional Ethics KW - Organizational Agility KW - Cognitive Empowerment N2 - (مقاله پژوهشی) زمینه: یکی از الزاماتی که امروزه برای سازمان‌ها حیاتی به نظر می‌رسد چابکی سازمانی است، که این مهم می‌تواند در پرتوی اخلاق حرفه‌ای و توانمندسازی شناختی توسعه یابد. با درک این مسئله پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اخلاق حرفه‌ای و چابکی سازمانی با تأکید بر نقش میانجی توانمندسازی شناختی انجام شده است. روش: روش تحقیق توصیفی و طرح پژوهشی همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان می‌باشد که از میان آنها 163 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم هر طبقه به‌عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح توصیفی از آماره‌های نظیر میانگین، انحراف استاندارد، کجی و کشیدگی و در سطح استنباطی از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر بهره گرفته شد. یافته‌ها: رابطه بین اخلاق حرفه‌ای و چابکی سازمانی مثبت و معنادار بود. رابطه بین اخلاق حرفه‌ای و توانمندسازی شناختی مثبت و معنادار بود. رابطه بین توانمندسازی شناختی و چابکی سازمانی مثبت و معنادار بود. رابطه بین اخلاق حرفه‌ای و چابکی سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی شناختی مثبت و معنادار بود. نتیجه‌گیری: در نتیجه برای افزایش چابکی سازمانی در دانشگاه‌ها می‌بایست به اخلاق حرفه‌ای و توانمندسازی شناختی اعضای هیئت علمی توجه کرد. M3 ER -