%0 Journal Article %T Mediated Role of Psychological Capital in Ethical Leadership and Job Burnout of Teachers %J Ethics in Science and Technology %V 14 %N 2 %U http://ethicsjournal.ir/article-1-1455-fa.html %R %D 2019 %K Ethical leadership, Psychological capital, Job burnout, %X زمینه: امروزه در بسیاری از سازمان ها، فشارهای عصبی و روانی به درجات گوناگونی وجود دارد. یکی از پیامدهای فوری استرس و فشارهای روانی، پدیده فرسودگی شغلی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای سرمایه روانشناختی در رابطه با رهبری اخلاقی و فرسودگی شغلی معلمان بخش زیدون انجام شد. روش: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان بخش زیدون می باشد و از میان آن‌ها 150 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب‌شده و به پرسشنامه‌های سرمایه روانشناختی ، رهبری اخلاقی و فرسودگی شغلی پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین رهبری اخلاقی و سرمایه روانشناختی رابطه مثبت معنادار، بین سرمایه روانشناختی و فرسودگی شغلی رابطه معکوس معنادار، بین رهبری اخلاقی و فرسودگی شغلی رابطه معکوس معنادار وجود دارد. نتیجه‌گیری: سرمایه روانشناختی نقش واسطه ای در رابطه بین رهبری اخلاقی و فرسودگی شغلی دارد به طوری که رهبری اخلاقی هم تاثیر مستقیم و هم تاثیر غیر مستقیم بر فرسودگی شغلی دارد. %> http://ethicsjournal.ir/article-1-1455-fa.pdf %P 113-120 %& 113 %! %9 Research %L A-10-1182-4 %+ %G eng %@ 2251-7634 %[ 2019