%0 Journal Article %T Design a Model for Ethical Requirements of Fractal CrowdSourcing %J Ethics in Science and Technology %V 15 %N 1 %U http://ethicsjournal.ir/article-1-1757-fa.html %R %D 2020 %K Ethical requirements Crowdsourcing, Fractal crowdsourcing (FCS), Rapid Impact Assessment Matrix (RIAM), Focal Four-Level Model (FFLM)., %X زمینه:­ افزایش پیچیدگی در سطح سازمانها و‌‌‌­روابط بین کسب­و­کارها بر مشکلات تصمیم­گیری افزوده و به منظور پیاده ­سازی جمع ­سپاری موفق نیازمند رعایت الزامات و مولفه­ های ­اخلاقی بسیاری است.­ بر همین اساس هدف این پژوهش ارائه مدلی به منظور رعایت الزامات­ اخلاقیِ جمع­ سپاری فراکتالی درسامانه­ های پیچیده و دارای مولفه­ های بسیار زیاد است. روش:­پژوهش حاضر از نظر نوع هدف کاربردی،­از نظر نوع داده کمّی و از نظر شیوه گرد­آوری داده­ ها پیمایشی است.­ جامعه­ آماری این پژوهش مدیران و­کارکنان کسب­ وکار­های­ فعال در حوزه جمع­ سپاری در ایران است که با کمک نمونه­ گیری­ قضاوتی8 نفربه عنوان نمونه انتخاب شدند .­ابزار جمع ­آوری داده­ ها مصاحبه ساختار­یافته و پرسشنامه­ بسته بود. به منظوراولویت بندی مولفه های استخراج شده جمع­ سپاری به کمک مطالعات پیشین دربرابر شاخص­ها،­ از روش ماتریس ارزیابی­ اثرات­ سریع،­ سپس از مدل چهار­سطحی­ کانونی به منظور ارائه مدل،­ با کمک نرم­ افزار اِکسل استفاده شد. یافته­ ها:­مدل ­الزامات ­اخلاقی­ جمع ­سپاری فراکتالی یک مدل­ کارا است، ­زیرا فراوانی مولفه ­ها در مدل نمایانگر آن بود که54% مولفه­ ها شامل3مولفه بین بازه(‌108+تا36+)؛3مولفه بین بازه(35+تا1+) درمحدوده مولفه­های علت و اثرگذار؛3مولفه­ خنثی(27%مولفه ها)­با مقدار صفر و2 مولفه(19%مولفه ها)­بین بازه(107-تا1-)می­باشد. به همین منظور لازم است تا کسب ­و­کارها رویکردی را اتخاذ نمایند تامولفه­ های اثر­پذیرحداقل به ناحیه­ بی­ تفاوتی برسند؛­مولفه­ های ­خنثی با اثر­پذیری از مولفه­ های­ کانونی،­تبدیل به مولفه ­های ­اثر­بخش شوند. نتیجه­گیری:­مولفه­ های راهبرد­مناسب، بالابرد ن­استاندارد­ها و حقوق مالکیت ­معنوی به عنوان مهمترین الزاما ت ­اخلاقی جمع ­سپاری دردنیای پیچیده و دارای روابط آشوب­گون می ­باشند که به منظور ایجاد خصلت­های فرهنگی­ مثبت و کارایی مدل بایستی مورد توجه ویژه­ای قرار گیرند. %> http://ethicsjournal.ir/article-1-1757-fa.pdf %P 30-37 %& 30 %! %9 Research %L A-10-1182-10 %+ %G eng %@ 2251-7634 %[ 2020