TY - JOUR T1 - The Role of Social Legitimacy in the Organization’s Efficiency TT - نقش مشروعیت اجتماعی در ایجاد کارایی سازمان JF - ethicsjournal JO - ethicsjournal VL - 7 IS - 4 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-677-fa.html Y1 - 2013 SP - 54 EP - 64 KW - Efficiency KW - Neo institutional theory KW - Social legitimacy KW - Transaction Cost Theory N2 - زمینه: نظریه نهادی نوین نشان می‌دهد که سازمان‌ها براساس پذیرش فشارهای نهادی (اجباری، هنجاری و تقلیدی) به‌طور اجتماعی مشروعیت، منابع و بقا کسب می‌کنند. این نظریه، عملیات سازمان را در بُعد راهکاری و نهادی به‌عنوان پاسخ به فشارهای رقابتی و نهادی توضیح می‌دهد. برخی صاحب‌نظران انتقاداتی بدین‌گونه بیان می‌نمایند که مشروعیت حاصل از نظریه نهادین بیشتر جنبه اجتماعی دارد و به ارتقای کارایی سازمان کمکی نمی‌نماید، درواقع بیان می‌کند که مشروعیت و کارایی دو هدف کاملاً متناقض هستند. در پاسخ به این انتقادات هدف این مقاله بررسی نقش مشروعیت حاصل از نظریه نهادی نوین بر ایجاد کارایی سازمان است که بدین‌منظور نظریه نهادی نوین با نظریه هزینه مبادله برای بررسی این مسأله تلفیق شده و الگویی براین‌اساس ارائه شده است. روش کار: تحقیق حاضر از نظر هدف، توسعه‌ای و از نظر روش، پیمایشی- تحلیلی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق مذکور دو بانک خصوصی اقتصاد نوین و پارسیان در شهر تهران می‌باشد. نتیجه‌گیری: این مقاله به این نتیجه رسیده است که نتایج حاصل شده از تعریف مجدد نظریه نهادی نوین با الزامات محیطی جدید سازگار است. یعنی مشروعیت و کارایی دو هدف متناقض نیستند و نظریه نهادی نوین می‌تواند در کنار نظریه هزینه مبادله به‌عنوان رویکردی که ایجاد کارایی را توضیح می‌دهد، ارائه شود. درواقع نتیجه‌گیری می‌شود که کارایی می‌تواند علاوه‌بر منابع قبلی ارائه شده، از طریق جلب مشروعیت نیز حاصل شود. M3 ER -