TI - Study the Relationship Between Organizational Justice and Organizational Citizenship Behavior in Governmental Organizational of Kerma PT - JOURNAL ARTICLE TA - ethicsjournal JN - ethicsjournal VO - 8 VI - 2 IP - 2 4099 - http://ethicsjournal.ir/article-1-654-fa.html 4100 - http://ethicsjournal.ir/article-1-654-fa.pdf SO - ethicsjournal 2 AB  - زمینه: عدالت سازمانی عبارت است از اینکه با چه شیوه‌ای با کارکنان رفتار شود که احساس کنند که به‌صورت عادلانه با آنها رفتار شده است که شامل ادراک منصفانه بودن پرداخت‌ها و برابر در رویه‌های سازمانی و عادلانه بودن رفتار‌های بین شخصی و کافی بودن اطلاعات در سازمان می‌باشد و رفتار شهروندی سازمانی مجموعه‌ای از رفتار‌های داوطلبانه و اختیاری است که بخشی از وظایف رسمی نیستند و کارکنان را در وضعیتی قرار می‌دهد که به‌صورت کاملاً داوطلبانه فراتر از انتظارات وظیفه و شرح شغل خود عمل نمایند. تحقیق حاظر رابطه عدالت سازمانی و بر رفتار شهروندی سازمانی در سازمان‌های دولتی شهر کرمان را مورد بررسی قرار داده است. روش کار: روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی- پیمایشی است. در این تحقیق، عدالت سازمانی شامل چهار بعد عدالت (توزیعی، رویه‌ای، مراوده‌ای و اطلاعاتی) و نقش هر کدام در ارتقاء رفتار شهروندی سازمانی از دیدگاه کارکنان سازمان‌ها مورد سنجش قرار گرفت. داده‌های مورد استفاده از طریق پرسشنامه جمع‌آوری گردیده است و فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار گرفت. یافته‌ها: عدالت سازمانی شامل عواملی از قبیل عدالت توزیعی، عدالت رویه‌ای، عدالت مراوده‌ای و عدالت اطلاعاتی با رفتار شهروندی که شامل عواملی از قبیل نوع دوستی، وظیفه‌شناسی، فضیلت مدنی، جوانمردی و احترام و تکریم می‌باشد، رابطه مثبت و معنادار دارد. نتیجه‌گیری: با افزایش درک عدالت سازمانی کارکنان، رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان سازمان‌ها ارتقا و افزایش می‌یابد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - ethicsjournal PG - 86 PT - Research YR - 2013